Oktober

 

Wo. 12 : Stone Engravings – 2 short films
Vr. 14 : When Tomorrow Comes
Do. 20 : Who's Afraid of Red, Green and Blue? – 16mm short films by Esther Urlus
Vr. 21 : Leave Her to Heaven
Za. 22 : Beeldhouwer
Zo. 23 : Fund The Pain Away - Fundraising film fest for Sophia
Do. 27 : Fundraiser screening: Behind the Blood
Vr. 28 : Zømbie Night

Woensdag 12 oktober, 20:30

CONTEMPORARY

Stone Engravings – two films by Luciana Mazeto & Vinícius Lopes (+ Q&A)


NL Wat is onze oudste creatie? Geesten? Angst? Onderdrukking? De wereld? Het Braziliaanse duo Luciana Mazeto & Vinícius Lopes presenteert in Filmhuis Cavia twee van hun recente korte films, waarin ze de mythen en legenden van het Zuid-Braziliaanse woud en de erfenis van de kolonisatie in het gebied onderzoeken. Het duo maakt zowel experimentele korte films als langspeelfilms en heeft een hybride taal gecreëerd tussen fictie, documentaire en de essayfilm, waarbij ze kritisch kijken naar het verleden via hun unieke vorm van vertellen. Na afloop zal er een Q&A plaatsvinden met beide filmmakers.


EN What is our oldest creation? Ghosts? Fear? Oppression? The world? Brazilian filmmaking duo Luciana Mazeto & Vinícius Lopes will be at Filmhuis Cavia presenting two of their recent short films, exploring myths and legends of the Southern-Brazilian forest and the legacies of colonization in the area. Making both experimental short films and feature-length works, the duo has crafted a hybrid language between fiction, documentary and the essay film, looking critically at the past through their unique form of storytelling. Afterwards there will be a Q&A with the filmmakers.


The Eyes in the Woods and the Taste in the Water

Luciana Mazeto & Vinícius Lopes | 2020 | Brazilië | 36’ | EN subs
 

lucianavinicius2-.jpg
 

NL De eerste film in dit programma vertrekt vanuit teksten van de Duits-Turkse onderzoeker Ilhami Peker, die verschillende migratiebewegingen en processen van opbouw van nationale identiteit analyseren aan het begin van de Duitse immigratie in de meest zuidelijke deelstaat van Brazilië.


EN The first film in this program departs from texts by the German-Turkish researcher Ilhami Peker, which analyse different migratory movements and processes of construction of national identity at the outset of German immigration in Brazil’s southernmost state.

+

Stone engravings and the three-colored chickenpox tale

Luciana Mazeto & Vinícius Lopes | 2018 | Brazilië | 21’ | EN subs
 

lucianavinicius1-.jpg
 

NL Stone engravings and the three-colored chickenpox tale kijkt voorzichtig naar de eerste bewijzen van menselijkheid in de regio, en legt naast elkaar de zichtbare en onzichtbare delen van een verhaal bloot.


EN Stone engravings and the three-colored chickenpox tale looks cautiously at the first evidences of humanity in the region, exposing side by side, the visible and invisible parts of a story.


Vrijdag 14 oktober, 20:30

CLASSIC

When Tomorrow Comes

John M. Stahl | 1939 | USA | 90’ | EN subs
 

when-tomorrow-comes2-.jpg


NL Deze maand opent Cavia het seizoen met twee juweeltjes van melodramameester John M. Stahl. In When Tomorrow Comes gaan klassenstrijd, romance en liefdesverdriet hand in hand wanneer Philip per ongeluk Helen ontmoet, een serveerster en vakbondsactiviste. Phillip is ongelukkig getrouwd, maar voelt zich tot haar aangetrokken, en ze maken een afspraak om te gaan zeilen. Helen leert voor het eerst wie hij is, een gevierd en beroemd concertpianist. Hun onmogelijke liefde ontwikkelt zich in de loop van een nacht. Hollywood melodrama op zijn best.


EN This month, Cavia opens the season with two precious gems by melodrama master John M. Stahl. In When Tomorrow Comes, class struggle, romance and heartbreak walk hand-in-hand when Philip accidentally meets Helen, a waitress and labour union organizer. Unhappily married, Phillip is attracted to her, and they make a date to go sailing, arriving at Philip’s country home just as a storm is breaking. Helen learns who he is for the first time, a celebrated-and-famous concert pianist. Their impossible love develops over the course of a night. Hollywood's melodrama at its finest.


Donderdag 20 oktober, 20:30

CONTEMPORARY

Who’s Afraid of Red, Green and Blue – 16mm short films by Esther Urlus (+ Q&A)

Esther Urlus | 2010 - 2020 | NL | 70’ | EN subs
 

esther_deletion-.jpg


NL Esther Urlus is een Rotterdamse kunstenaar die werkt met verschillende filmformaten, zoals Super8, 16mm en 35mm. Haar werk resulteert in films, performances en installaties en komt altijd voort uit DIY-methoden. Knedend aan het materiaal, door vallen, opstaan en (her)uitvinden creëert ze nieuw werk. De meesten van haar films staan in het teken van uitbundig kleurgebruik en zijn stuk voor stuk diepe duiken in een specifiek onderwerp of sfeer. De films worden volledig op 16mm vertoond en na het programma volgt een Q&A met Esther Urlus. Meer→


EN Esther Urlus is a Rotterdam-based artist working with motion picture film formats Super8, 16mm and 35mm. Resulting in films, performances and installations, her works always arise from DIY methods. Kneading the material, by trial, error and (re) inventing, she creates new work. Most of her films dwell on the exuberant use of colour, being, each of the films, a deep dive into a specific subject matter or atmosphere. The films will be screened entirely on 16mm and a Q&A with Esther Urlus will follow the program. More→


Vrijdag 21 oktober, 20:30

CLASSIC

Leave Her to Heaven

John M. Stahl | 1945 | USA | 110’ | EN subs
 

leave-her-to-heaven-.jpg


NL Deze maand opent Cavia het seizoen met twee juweeltjes van melodramameester John M. Stahl. In Leave Her to Heaven ontmoet een jonge romanschrijver, Richard Harland, de mooie Ellen Berent in een trein waar ze verliefd worden en al snel trouwen. Wanneer tragedies eerst zijn jonge broer en vervolgens zijn ongeboren zoon van hem wegnemen, realiseert Harland zich gaandeweg dat de krankzinnige jaloezie van zijn vrouw de oorzaak kan zijn van de tragedies in zijn leven. Nog een andere schok staat hen allen te wachten, wanneer Ellens emoties oncontroleerbaar worden. Een van Stahl's meest gevierde werken, prachtig gedraaid in technicolour.


EN This month, Cavia opens the season with two precious gems by melodrama master John M. Stahl. In Leave Her to Heaven, a young novelist, Richard Harland, meets beautiful Ellen Berent on a train where they fall in love and are soon married. When tragedies take first his young brother, then his unborn son from him, Harland gradually realises that his wife’s insane jealousy may be the cause of the tragedies in his life. Yet another shock awaits them all, as Ellen’s emotions become uncontrollable. One of Stahl’s most celebrated works, beautifully shot in technicolour.


Zaterdag 22 oktober, 20:30

CONTEMPORARY

Beeldhouwer + Q&A

Matilda Medard | 2022 | NL | 30’ | EN subs
 

Beeldhouwer2-.jpg


NL Amsterdamse première van Matilda Medards korte film Beeldhouwer. Jan, een jonge, charismatische student uit Amsterdam, wordt gekweld door zijn geheime liefde voor een standbeeld. Tijdens een van zijn vele nachtelijke ontmoetingen met het beeld wordt Jan betrapt door een boze buurtbewoner die hem filmt en een klacht indient bij de gemeente. Nu zijn geheim is onthuld aan zijn omgeving lukt het Jan nog altijd niet om zich bloot te geven, zelfs niet tegenover zijn vriendin. Terwijl Jan zijn ontmoeting met de gemeente ziet als een kans om zich publiekelijk te verdedigen en zijn eer te herstellen, reageren de gemeentewerkers kortaf en onverschillig. Jan blijft verward en kwetsbaar achter.


EN Amsterdam premiere of Matilda Medard’s short film Beeldhouwer. In the film, Jan, a young and charismatic student living in Amsterdam, is tormented by his love for a statue. One evening, while he is secretly visiting the statue, an angry neighbor sheds light on the truth by recording him and filing a complaint to the local municipality. His secret is exposed to everyone around him, but Jan cannot open up, including to his own girlfriend. While Jan sees his meeting with the municipality as a chance to explain himself to society at large, the municipal workers respond to him with sheer indifference and dismissal, leaving Jan confused and vulnerable.


Zondag 23 oktober, 20:00

SPECIAL

Fund The Pain Away - Fundraising film fest for Sophia

verboden-vrucht-.jpg


EN Fund the Pain Away (named after the iconic Peaches song) is a collective of friends of Sophia, who in collaboration with her organize cultural events to fundraise Sophia’s tuition and visa. As a non-EU student originally from India she has to pay almost five times the tuition fee of EU-students. She has one year left of her studies, but due to the financial struggles of her family and having no access to governmental support, she can no longer pay for university. If she does not pay her tuition fees in time, she will lose her visa and be forced to leave the country -without a degree. We find this situation horrible and unacceptable, so we created this collective to financially support Sophia and foster a community of collective care through fun and accessible cultural events. 

Fund The Pain Away has curated some films by friends and filmmakers whose work they’ve accidentally stumbled upon, who all have a very DIY approach to film in common. These short films don’t have big budgets and therefore speak more to the imagination of both the makers as well as the audience. They are quirky, queer, experimental, sometimes even kitschy and culty, and don’t take themselves too seriously -which is what we love about them. 

For the full program click HERE.


Donderdag 27 oktober, 20:00

SPECIAL

Fundraiser screening: Behind the Blood (+ Q&A with filmmaker)

Loretta van der Horst | 2019 | Honduras | 86' | EN subs
 

Behind-the-blood4-.jpg


EN Behind the Blood is the shocking true story of a man fighting against rampant gang violence in Honduras, and a portrait of three unlikely friends: a pastor, a killer, and a crime journalist. Priest and furniture maker Daniel Pacheco works in one of the most dangerous cities in the world: San Pedro Sula, Honduras. He tries to save lives, but that’s no simple matter in a country with staggeringly high murder rates. The killings are countless, not just by the drug cartels, but also by the police and the army. Pacheco lives in the midst of it, risking his own life. Reporting murders is everyday business for TV journalist Orlin Castro. He seems comfortable with the nocturnal violence, but at the same time he dreams of a different, quieter life. A hitman named Matathan talks openly about his profession. He says he has had enough and wants to start a new, pious existence. But Pacheco, who knows him well, doubts his sincerity. Following these three men, Dutch-American filmmaker Loretta van der Horst, who was born in Honduras, gets frighteningly close to the horrific violence that no one seems able to end. If you don’t value your own life, Pacheco explains, it’s easier to kill others.

All funds raised with this screening will support the work of Pastor Pacheco and Educate to help youngsters in Honduras stay out of the gangs. The money will be use for school-transport and scholarships, recreational activities such as football matches, painting and music classes, and, most recently, boxing and karate. Pastor Pacheco also helps young people targeted to integrate a gang to be able to leave the city together with their families.


Vrijdag 28 oktober, 20:30

SPECIAL

Zømbie Night

 

Zombie-Night.jpg


EN Surprise Zømbie Night! Øne or maybe two zømbie films to warm up for the weekend. Hilarious zombie movie not to be taken too seriously. Second movie is a sequel to the first, so if you have not seen enough blood you can stay.


Entrance: 3 euros

 


NL Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld.
We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.
 
EN Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.
It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.