Maart

 

Wo. 2 : ILIAZD + Q&A
Za. 5 : International Women's Day special: Alejandra + Q&A
Zo. 6 : Fundraiser screening for Ukrainian artists & cultural workers
Za. 12 : International Women's Day special: Poly Styrene: I Am a Cliché
Zo. 13 : Ukraine Solidarity Screening – two documentaries from the 1990s
Wo 16 : Mark Rappaport Week: Mozart in Love
Do. 17 : Mark Rappaport Week: Notes on Cinema #1
Do. 17 : Mark Rappaport Week: Chain Letters
Vr. 18 : Mark Rappaport Week: The Scenic Route + Q&A
Za. 19 : Mark Rappaport Week: From the Journals of Jean Seberg
Za. 19 : O Pequeno Mal + short + Q&A
Za. 19 : Mark Rappaport Week: Casual Relations
Za. 19 : Mark Rappaport Week: Imposters
Zo. 20 : Mark Rappaport Week: Notes on Cinema #2
Zo. 20 : Mark Rappaport Week: Local Color
Zo. 20 : Mark Rappaport Week: Notes on Cinema #3
Vr. 25 : Filmhuis Cavia + Asian Movie Night: House of Hummingbird

Woensdag 2 maart, 20:30

ART

ILIAZD + Q&A

Stanislav Dorochenkov | 2021 | Frankrijk, Rusland | 90’ | EN subs

Iliazd-.jpg

 

NL Dadaïstische dichter, Russische kunstenaar, maker en uitgever van enkele van de mooiste boeken van de 20e eeuw, Ilia Zdanevitch, ook bekend als Iliazd, is een niet zo bekend maar belangrijk figuur in de moderne kunst. Bijna een halve eeuw na zijn dood volgt Ilia, een jonge Russische opruier, zijn sporen. Gedreven door een excentrieke energie en een voorliefde voor veranderingen in snelheid en register componeert Stanislav Doroshenkov in het kielzog van Ilia een excentriek onevenredig portret van hun model. Van zijn geboorteland Georgië tot Marseille, waar zijn archieven worden bewaard, vindt elk punt een unieke methode uit om Iliazds gedachten en leven nieuw leven in te blazen. (Cyril Neyrat)
 

EN Dadaist poet, Russian and cosmopolitan artist, creator and publisher of some of the most beautiful books of the 20th century, Ilia Zdanevitch, aka Iliazd, is a little-known but major figure of modern art. Almost half a century after his death, Ilia, a young Russian agitator, sets out on his trail. Driven by an eccentric energy and a taste for changes of speed and register, in the wake of Ilia, Stanislav Doroshenkov composes an eccentrically disproportionate portrait of their model. From his native Georgia to Marseille, where his archives are kept, each point invents a singular method through which to reactivate Iliazd’s thoughts and life. (Cyril Neyrat)


Zaterdag 5 maart, 20:30

ART

International Women's Day special: Alejandra + Q&A

Virna Molina & Ernesto Ardito | 2013 | Argentinië | 102' | EN subs

alejandra2-.jpg


NL Ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag (8 maart) vertonen we op twee zaterdagen in maart twee documentaires over bijzondere kunstenaars die beiden uitgesproken werk hebben achtergelaten.

De film vertelt het verhaal van Alejandra Pizarnik: een mythische Argentijnse dichter die op 36-jarige leeftijd zelfmoord pleegde en wiens werk later werd gecensureerd door de laatste militaire dictatuur. Het verhaal concentreert zich op de centrale conflicten die haar schrijven kenmerkten, binnen de context van de avant-garde en sociale omwentelingen van de jaren zestig en zeventig. Met behulp van een intieme en zintuiglijke cinematografische taal en een verhalende benadering vol psychologische en gepassioneerde spanningen, dompelt de film de toeschouwer onder in de innerlijke wereld van Alejandra om te proberen haar te begrijpen vanuit haar creatieve en menselijke kern. Haar persoonlijke dagboeken, brieven, gedichten, evenals verslagen van goede vrienden en familie, bieden ons hints over het mysterieuze pad dat haar naar haar zelfvernietiging leidde. Jaren na de dood van de schrijver is de poëzie van Alejandra Pizarnik herontdekt door nieuwe generaties schrijvers en lezers, waardoor ze de meest gelezen Argentijnse dichter ter wereld is.

Na afloop van de film zal er een online Q&A plaatsvinden met Virna Molina, een van de regisseurs.


EN On the occasion of International Women's Day (March 8) we will screen two documentaries on two Saturdays in March, about two remarkable artists who have both left extraordinary work behind.

The film tells the story of Alejandra Pizarnik: mythic Argentine poet who committed suicide at the age of 36 and whose work later censored by the last Argentine military dictatorship. The story focuses on the central conflicts that marked her writing, within the context of the avant garde and social upheavals of the 1960s and 70s. Using an intimate and sensory-based cinematographic language, and a narrative approach that is full of psychological and passionate tensions, the film submerges the spectator into Alejandra’s inner world in order to attempt to understand her from her creative and human core. Her personal diaries, letters, poems, as well as accounts by close friends and family, offer us hints about the mysterious path that led her to her self-destruction. Years after its writer’s death, the poetry of Alejandra Pizarnik has been rediscovered by new generations of writers and readers, making her the most read Argentine poet in the world.

After the film, there will be an online Q&A with Virna Molina, one of the directors.


Zondag 6 maart, 19:00

SPECIAL

Fundraiser screening for Ukrainian artists & cultural workers

No-to-war-.jpg


Together with Rotterdam-based film collective WET, we will host a very special screening of short films by Ukrainian collective Freefilmers & friends to support the community of underground artists and cultural workers who suffer from Putinist Russia’s aggression. The money is needed for relocation to safer places, medical help and basic needs.

Free entry / suggested donation €10/€15/€20

 

Я / I

Sashko Protyah & Vasyl Lyah | 2021 | 4'
 

Totally Stranger

Oleksandr Surovtsov | 2018 | 13'
 

Cosmos

Natasha Tzeliuba | 2019 | 11'
 

Territory of Empty Windows

Zoya Laktionova | 2021 | 10'
 

The secret, the girl and the boy

Oksana Kazmina | 2018 | 13'
 

МЫ / We

Sashko Protyah & Vasyl Lyah | 2021 | 7'
 


No to War! Ні війні! Нет войне!

If you want to make a donation but can't attend the screening you can use this link.

Freefilmers


Zaterdag 12 maart, 20:30

ART

International Women's Day special:
Poly Styrene: I Am a Cliché

Celeste Bell & Paul Sng | 2021 | UK | 96'

Poly-styrene2-.jpg


NL Ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag (8 maart) vertonen we op twee zaterdagen in maart twee documentaires over bijzondere kunstenaars die beiden uitgesproken werk hebben achtergelaten.

Poly Styrene was de eerste vrouw van kleur in het Verenigd Koninkrijk die frontvrouw was van een succesvolle rockband. Ze liet de wereld kennismaken met een nieuw geluid van rebellie, waarbij ze haar onconventionele stem gebruikte om te zingen over identiteit, consumentisme, postmodernisme en alles wat ze aan het eind van de jaren zeventig in Groot-Brittannië zag gebeuren, met een zeldzame vooruitziendheid. Als frontvrouw van X-Ray Spex was de punkmuzikant ook een belangrijke inspiratiebron voor de riot grrrl- en Afropunk-bewegingen. Poly had ook een dochter, Celeste Bell, die de bewaker werd van de erfenis en van de demonen van haar moeder. Vrouwenhaat, racisme en psychische aandoeningen plaagden Poly's leven, terwijl hun blijvende trauma de jeugd van Celeste en de relatie van de twee heeft getekend. Met nog niet gezien archiefmateriaal en zeldzame dagboekaantekeningen volgt deze documentaire Celeste terwijl ze het ongeopende artistieke archief van haar moeder onderzoekt en drie continenten doorkruist om Poly het icoon en Poly de moeder beter te begrijpen.


EN On the occasion of International Women's Day (March 8) we will screen two documentaries on two Saturdays in March, about two remarkable artists who have both left extraordinary work behind.

Poly Styrene was the first woman of colour in the UK to front a successful rock band. She introduced the world to a new sound of rebellion, using her unconventional voice to sing about identity, consumerism, postmodernism, and everything she saw unfolding in late 1970s Britain, with a rare prescience. As the frontwoman of X-Ray Spex, the punk musician was also a key inspiration for the riot grrrl and Afropunk movements. Poly also had a daughter, Celeste Bell, who became the unwitting guardian of her mother’s legacy and her mother’s demons. Misogyny, racism, and mental illness plagued Poly’s life, while their lasting trauma scarred Celeste’s childhood and the pair’s relationship. Featuring unseen archive material and rare diary entries, this documentary follows Celeste as she examines her mother’s unopened artistic archive and traverses three continents to better understand Poly the icon and Poly the mother.


Zondag 13 maart, 19:00

SPECIAL

Ukraine Solidarity Screening – two documentaries from the 1990s

ukraine-solidarity2-.jpg


The last 30 years have been showing a heroic and decided resistance in Ukrainians` lives in a constant pursuit for freedom and who they want to become. These two documentaries of the early 1990s sketch this quest for independence and put it into the historical context of the times while relating back to the present.

 

Levels of democracy

Heorhiy Shkliarevsky | 1992 | Ukraine | 25' | EN subs


Levels of democracy depicts the first steps of Ukraine waking up as a nation in the last moments of the Prerestroika era until 1992. The mosaic of identities that emerged with the fall of the Soviet Union, the granite revolution at Maidan Square, the site for the later Orange and Euro / Dignity revolution, the heart of Kyiv and the questions and search of a Ukrainian society that tries to find a new path ahead towards the beginning of a new era.

+

A farewell to cinema

Israel Goldstein | 1995 | Ukraine | 30' | EN subs


A Farewell to Cinema – which shows the decline of the centralized Soviet film industry – is the prelude of a reality from where we can attempt to extrapolate the essence of the Ukrainian struggle to preserve its sovereignty along the last 30 years. “This film is one of the most radical in the genre ‘cinema about cinema: this is a film about the way that cinema ceased to exist.” (Doku Days UA)
 

Free entry / donations suggested.


Woensdag 16 maart t/m zondag 20 maart

SPECIAL

Mark Rappaport Week - A Partial Retrospective

Sergei_Sir_Gay-.jpg


NL Deze maand vertonen we een gedeeltelijk retrospectief van het werk van de Amerikaanse filmmaker Mark Rappaport, een exponent van de onafhankelijke filmscene in New York in de jaren 70, die nu in Parijs is gevestigd en jaar na jaar films uitbrengt die tot nadenken stemmen. Rappaport zal op 18 februari in Cavia zijn voor een Q&A, gevolgd door de vertoning van zijn gerespecteerde klassieker The Scenic Route (1978). Meer→


EN This month we are having a partial retrospective of the work of American filmmaker Mark Rappaport, an exponent of the New York 1970s independent cinema scene, who now based in Paris, hasn't ceased to release thought-provoking films year after year. Rappaport will be at Cavia on the 18th February for a Q&A followed by the screening of his revered classic, The Scenic Route (1978). More→


Zaterdag 19 maart, 17:00

CONTEMPORARY

O Pequeno Mal (Petit Mal) + short + Q&A

Lucas Camargo de Barros & Nicolas Thomé Zetune | 2018 | Brazilië | 70' | EN subs

petit-mal3-.jpg


EN In São Paulo, a vague trauma of a sinkhole that may have swallowed spirits and machines floats above Janaina and Joao’s lives. She has epilepsy, he has a distant boyfriend. Together, they will try to survive through an evil that seems to spread like a fever.

+

Há uma profeta nas Olaias, tenham cuidado! (A Prophet is Among us, Watch out!)

Lucas Camargo de Barros | 2021 | Brazilië | 8'
 

EN Portugal, 1911: after the implantation of the Portuguese republic, the process of secularization of the State gains strength. A woman known as A Brasileira performs miracles and is persecuted at Olaias. Her magic and story cross times, seas and lulls my niece’s sleep.

There will be a Q&A afterwards with Lucas Camargo de Barros, director of the films.


Vrijdag 25 maart, 20:00

CONTEMPORARY

Filmhuis Cavia + Asian Movie Night: House of Hummingbird

Bora Kim | 2018 | Zuid-Korea | 138' | EN subs

House-of-Hummingbird-.jpg

 

We are back in collaboration with Asian Movie Night for our fourth screening.
 
NL Zijn wij Eunhee? Deze film brengt ons terug naar Seoul, Zuid-Korea, in de jaren 90. Door het hele verhaal heen delen we een bepaalde angst die Eunhee, een lokale tiener, ervaart in haar alledaagse leven. Het dagelijkse geweld in het leven van Eunhee, gespiegeld door ons leven, komt van haar ouders, broer, vrienden, onderwijzers en buren. De enige die dit lijkt te hebben gezien, was haar onconventionele Chinese lerares die omkwam bij een tragisch ongeval. Een grote brug over de Han-rivier stortte vroeg in de ochtend van 21 oktober 1994 in door het falen van de constructie; een fout veroorzaakt door bezuinigingen op het bouwbudget. Een deel van de tragedie was een schoolbus met jonge studenten. Ze stierven allemaal. Deze tragedie laat zien hoe mensen worden blootgesteld aan gevaar door de fouten van het brute, snelgroeiende kapitalisme. Dit wordt beschouwd als een van de nationale rampen waarvan nog steeds mensen getraumatiseerd zijn. Niettemin gaat het leven door en toont de film subtiele verandering in Eunhee, wie wij zijn, die ternauwernood overleeft in het alledaagse geweld, maar toch niet hulpeloos wordt wanneer zij voor een plotselinge ramp wordt geplaatst. Integendeel, ze heeft hoop. 

 

EN Are we Eunhee? This film brings us back to Seoul, South Korea, in the 90’s. Throughout the story, we share a certain fear that Eunhee, a local teenager, experiences in her mundane life. The daily violence in Eunhee’s life, mirrored by our life, comes from her parents, brother, friends, school teachers and neighbours. The only person who seems to have seen this, was her unconventional Chinese teacher, who died in a tragic accident. A large bridge over the Han river collapsed early on the morning of October 21, 1994, due to failure of its supporting truss. A flaw caused by cuts in the construction budget. Part of the tragedy was a school bus carrying young students. They all died. This tragedy shows how people are exposed to danger by the faults of fast growing brutal capitalism. This is considered as one of the national disasters of which people still suffer in trauma. Nevertheless, life goes on and the film shows subtle change in Eunhee, who is we, who barely survives in everyday violence, yet does not become helpless when placed in front of a sudden disaster. Rather, she has hope.

 
 

NL Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.
 
EN Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.
It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.