April
Vrijdag 8 april, 20:30
SPECIAL
The Avantgarde and Feminism of Helke Sander (short films)
Helke Sander | 1966 - 1986 | Duitsland | 96’ | EN subs
NL Helke Sander heeft een fundamentele bijdrage geleverd aan de tweede Duitse feministische golf, en was verantwoordelijk voor wat bekend werd als de Nieuwe Duitse Vrouwenbeweging. Het belangrijkste kenmerk van haar werk, zowel in de bioscoop als in het activisme, is de breuk met gevestigde vormen en ideeën, het doorbreken van de ingesleten patronen van cinematografische conventies en het maken van steeds veranderende films door middel van haar gedachten, beelden en verhalen. Genderongelijkheid, protesten in 1968, seksuele politiek en moederschap zijn enkele van de thema's die Sander aan de orde stelt in films vol satire en ironie. In deze vertoning worden korte en middellange films getoond, waaronder de invloedrijke Brecht die Macht der Manipulateure uit 1968.
Onderdeel van de Helke Sander Retrospective georganiseerd door Filmhuis Cavia en het Goethe Institut.
EN Helke Sander made fundamental contributions to the second German feminist wave, having been responsible for what became known as the New German Women's Movement. The main mark of her work, both in cinema and in activism, is the rupture with established forms and ideas, breaking the ingrained patterns of cinematographic conventions and making ever-changing films through her thoughts, images, and narratives. Gender inequality, 1968 protests, sexual politics and motherhood are some of the themes covered by Sander in films full of satire and irony. In this screening, short and mid-length films, including the influential 1968 Brecht die Macht der Manipulateure.
Screened as part of the Helke Sander Retrospective organized by Filmhuis Cavia and the Goethe Institut.
Subjektitüde
Helke Sander | 1966 | 5'
Helke Sander's first film, Subjektitüde (a word invented at the junction between Subject and Attitude) dissects different perspectives in a typical urban Berlin street-scene.
Silvo
Helke Sander | 1967 | 11'
A short documentary about the routine of the director's 7-year-old son.
Brecht die Macht der Manipulateure
Helke Sander | 1968 | 48'
In 1968, the student movement followed the “Springer Campaign”, whose aim was to prove that Editora Springer's extensive network propagated the United States' view of the Vietnam War without giving rise to any other point of view. All texts used in the scenes of the film are original quotes from the Springer newspapers, "Die Welt" and "Bild". The film, which alternates scenes from archival material and reconstructions, features Harun Farocki.
Nr. 1 - Aus Berichten der Wach- und Patrouillendienste
Helke Sander | 1985 | 11'
A woman climbs with her two children to the top of a construction crane and threatens to jump if affordable housing is not provided for her and her children before nightfall.
Nr. 5 - Aus Berichten der Wach- und Patrouillendienste
Helke Sander | 1986 | 10'
In one single shot : A man saves a woman from an abuser. Then he himself attacks her. A third man comes to help the woman. Another woman observes everything from a distance and calls the police, who makes a mistake.
Nr. 8 - Aus Berichten der Wach- und Patrouillendienste
Helke Sander | 1986 | 11'
Based on real facts: a customer in a Chinese store repeatedly demands simple information.
Zaterdag 9 april, 20:30
SPECIAL
Die Allseitig Reduzierte Persönlichkeit - Redupers
Helke Sander | 1977 | Duitsland | 98' | EN subs
NL Lenin, zo veel besproken door linkse West-Duitsers in de jaren zestig en zeventig, zei dat in het communisme elke huisvrouw ook staatszaken moet leren regelen. Deze film stelt de vraag: hoe doet de huisvrouw dat te midden van haar gefragmenteerde en afwisselende werkdag? De hoofdpersoon is geen huisvrouw, maar een freelance fotograaf, gespeeld door Helke Sander, die een zoon, een vriend en artistieke ambities heeft en 16 uur per dag werkt. De film bespot het socialistische ideaal van een volledig ontwikkelde persoonlijkheid in alle opzichten.
Onderdeel van de Helke Sander Retrospective georganiseerd door Filmhuis Cavia en het Goethe Institut.
EN Lenin, so much discussed by left-wing West Germans in the 1960s and 1970s, said that in Communism every homemaker must learn to conduct matters of state. This film asks: how will the housewife do this in the midst of her fragmented and varied workday? The main character is not a housewife, but a freelance photographer, played by Helke Sander, who has a son, a boyfriend, artistic ambitions and works 16 hours a day. The film ridicules the socialist ideal of a fully developed personality in all aspects.
Screened as part of the Helke Sander Retrospective organized by Filmhuis Cavia and the Goethe Institut.
Zondag 10 april, 20:30
SPECIAL
Der Beginn aller Schrecken ist Liebe
Helke Sander | 1984 | Duitsland | 117' | EN subs
NL Hoe kan een vrouw van een man houden zonder zichzelf te verloochenen? Kunnen twee vrouwen van dezelfde man houden zonder uit elkaar te vallen? Kan een man van twee vrouwen houden zonder te liegen? Met welke dilemma's zullen de families en vrienden van de betrokken partijen te maken krijgen? Tot vandaag zijn dit terugkerende en vaak pijnlijke vragen. De film stelt deze vragen aan de hand van het verhaal van Freya en Irmtraut, die vrienden worden door professionele en politieke affiniteiten. Een wederzijdse minnaar begint die vriendschap in gevaar te brengen. (In combinatie met de korte film Völlerei? - Füttern!, 1986, 3 min).
Wordt vertoond als onderdeel van de Helke Sander Retrospective georganiseerd door Filmhuis Cavia en het Goethe Institut.
EN How can a woman love a man without denying herself? Can two women love the same man without falling apart? Can a man love two women without lying? What dilemmas will the families and friends of the parties involved have to endure? To this day, these are recurring and often painful questions. The film raises these questions through the story of Freya and Irmtraut, who become friends due to professional and political affinities. A mutual lover starts to jeopardize that friendship. (Paired with the short film Völlerei? - Füttern!, 1986, 3 min).
Screened as part of the Helke Sander Retrospective organized by Filmhuis Cavia and the Goethe Institut.
Woensdag 13 april, 20:30
SPECIAL
Erotics of Exile (Brazilian Queer Shorts)
Divers | 1993 - 2022 | Brazilië | 80’ | EN subs
NL Een avond met korte films van Braziliaanse filmmakers die in hun werk contempleren over identiteit, seksualiteit en ontheemding. In Seams (1993) interviewt Karim Ainouz zijn eigen familie, waarbij hij kijkt naar de houding ten opzichte van homo's en lesbiennes in de Braziliaanse samenleving. Nina Cavalcanti's film She's Ready (2022) speelt een episode uit het leven van een immigrant vrouw in Berlijn (voorpremière van de film). Diogo Pinto's Deconstructing Val (2021) vertelt het verhaal van een queer Braziliaanse kunstenaar die betoverd is door Hollywood, verteerd door haar dromen van liefde. Ana Galizia's Inconfissões (2018) duikt in de archieven van haar reizende oom, Luiz Roberto Galizia, die heel jong stierf, en laat een rijke persoonlijke verzameling afbeeldingen en geschriften achter. Roberta Marques' Amá-la (1997) portretteert een vrouw die terugkeert van de zee naar haar oorsprong, nu als buitenlander.
EN An evening with short films of Brazilian filmmakers who meditate through their works on identity, sexuality and displacement. In Seams (1993), Karim Ainouz interviews his own family, looking at the attitude towards gays and lesbians in Brazilian society. Nina Cavalcanti's film She's Ready (2022) plays an episode in the life of an immigrant woman in Berlin (pre-premiere of the film). Diogo Pinto's Deconstructing Val (2021) tells the story of a queer Brazilian artist enchanted by Hollywood, consumed by her dreams of love and the limelight. Ana Galizia's Inconfissões (2018) plunges into the archives of her traveling uncle, Luiz Roberto Galizia, who died very young, leaving a rich personal collection of images and writings. Roberta Marques' Amá-la (1997) paints the portrait of a woman returning from the sea to her origins, now as a foreigner.
Films:
She's Ready - Nina Cavalcanti, 2022, 9'
Seams - Karim Aïnouz, 1993, 28'
Inconfissões - Ana Galizia, 2018, 22'
Deconstructing Val - Diogo Pinto, 2021, 16'
Amá-la - Roberta Marques, 1997, 13'
Vrijdag 15 april, 20:00
SPECIAL
The Moving Images of Morgan Quantaince + Q&A
Morgan Quantaince | 2019-2022 | UK | 59’
NL Kom en baad je ogen in de bewegende beelden van de in Londen gevestigde kunstenaar, schrijver en curator Morgan Quaintance. In de afgelopen tien jaar zijn de experimentele werken van Morgan Quaintance wereldwijd tentoongesteld, onder meer in MOMA, op IFFR, Open City Docs, CPH:DOX en Alchemy Film and Arts Festival. Zijn scherpe en kritische teksten over hedendaagse kunst, esthetiek en hun sociaal-politieke contexten hebben ook bijgedragen aan het vormgeven van het landschap van discours en debat in het Verenigd Koninkrijk.
EN Come and bathe your eyes in the moving images of London-based artist, writer, and curator Morgan Quaintance. Over the past ten years, Morgan Quaintance's experimental works have been exhibited worldwide, including at MOMA, IFFR, Open City Docs, CPH:DOX, and Alchemy Film and Arts Festival, among many others. His critically incisive writings on contemporary art, aesthetics and their socio-political contexts, have also helped shape the landscape of discourse and debate in the UK.
Following the screening, Morgan will join us for a Q&A.
RIP
Morgan Quantaince | 2022 | UK | 3’
Surviving You, Always
Morgan Quantaince | 2021 | UK | 18’
The transcendental promise of psychedelic drugs versus a concrete and violent experience of metropolitan living. These two opposing realities form the backdrop for an adolescent encounter told through still images and written narration (LUX)
Sixth Form Acid
Morgan Quantaince | 2022 | UK | 2’
A Human Certainty
Morgan Quantaince | 2022 | UK | 21’
A Human Certainty follows the neurotic ramblings of a death-obsessed romantic in the throes of post-breakup blues. The autoimmune condition of St. Lidwina, the tabloid street photographer Weegee, and the filmmaker’s own spiritualist grandmother all come together to reflect on a particularly painful day at the beach (LUX)
Missing Time
Morgan Quantaince | 2019 | UK | 15’
Through a focus on alien abduction, cold war history, and Britain’s colonial history, Missing Time is a film that considers the relation between amnesia, concealed histories, state secrecy and the constitution of the self (LUX)
Zaterdag 16 april, 19:00
SPECIAL
De Brakke Grond presenteert: N.P + Q&A
A film adaptation of Banana Yoshimoto’s novel N.P
Lisa Spilliaert | 2020 | BE/JP | 60’ | silent, intertitles in English, French and Japanese
NL Met veel plezier presenteren we dit voorjaar Lisa Spilliaerts speelfilmdebuut in Filmhuis Cavia. In deze zwijgende film, die zich afspeelt tijdens een Japanse zomer, ontdekken vier jonge mensen hoe één boek hen verenigt. Alle vier zijn ze gefascineerd door de roman N.P van wijlen en mysterieuze Sarao Takase. De gelijknamige film N.P ontleedt het complexe web van relaties van de jonge personages. Hoe verhoudt een vertaling zich tot het origineel? Hoe verhoudt fictie zich tot de werkelijkheid? En wat is de aard van de vaak incestueuze interactie tussen de hoofdrolspelers? De opvallend mooie kleuren van de zomer bepalen de stemming en de sfeer van de film en veranderen het complexe, donkere hart in een serene en gloeiende meditatie op de jongeren en op de invloed van ervaringen uit het verleden.
EN We are happy to present Lisa Spilliaert`s debut feature at Filmhuis Cavia this spring. In this silent film, set during one Japanese summer, four young people discover how one book unites them. All four are fascinated with the novel N.P by the late and mysterious Sarao Takase. The eponymous film N.P dissects the young characters’ complex web of relationships. How does a translation relate to the original? How does fiction relate to reality? And what is the nature of the often incestuous interaction between the protagonists? The strikingly beautiful colours of the summer define the mood and atmosphere of the film, turning its complex, dark heart into a serene and glowing meditation on the young and on the influence of past experiences on one’s life.
Film screening in collaboration with De Brakke Grond / in the context of Lisa Spilliaert`s exhibition Growth Record (12 March – 15 May 2022). Q&A with Lisa Spilliaert will take place afterwards.
Zaterdag 16 april, 21:00
SPECIAL
How Do I Depict You? – five short films + Q&A
Carl Elsaesser | 2014-2021 | USA | 66' | EN / no subs
NL Filmhuis Cavia verwelkomt je op een viering van het oeuvre van filmmaker Carl Elsaesser. Deze avond onderzoekt de schijnbaar oneindige complexiteit van de representatie van menselijke portretten door middel van film en video. Vijf films over de worsteling met de realiteit en zekerheden: van een reisverslag van frustraties en inzichten over homoseksualiteit, verweven tot een schetsboek met beeld en geluid van een reis naar Loomis, South Dakota, tot een in quarantaine geplaatste liefdesbrief waarin hij zich thuis verbeeldt, en tot slot de psychogeografieën van rouw door verschillende modi in zijn recente film Home When You Return; documentaire en melodrama vermengen zich en weerkaatsen de ultieme vraag: "Hoe beeld ik je af – dat wil zeggen, zonder je eigen natuur aan te passen of te totaliseren?"
EN Filmhuis Cavia welcomes you to a celebration of filmmaker Carl Elsaesser’s body of work in an evening that explores the seemingly infinite complexity of representation of human portraits through the means of film and video. Five films all about the grappling with reality and certainties: from a travelogue of frustrations and understandings of gay sexuality, woven into a sketch book of images and sounds of a trip to Loomis, South Dakota, to a quarantined love letter imagining home– and lastly the psychogeographies of mourning through a variety of modes in his recent film Home When You Return, documentary and melodrama intertwine and reverberate raising the ultimate question: “How do I depict you—that is, without fixing or totalizing your nature?"
Q+A with Carl Elsaesser after the screening.
Films:
Project Gasbuggy - 2104, 7'
Vague Images at the Beginning and End of the Day - 2015, 8'
The Misbehaving Image - 2016, 13'
Itinerary of Surfaces - 2020, 8'
Home When You Return - 2021, 30'
Vrijdag 22 april, 20:00
SPECIAL
Filmhuis Cavia + Asian Movie Night:
The Cloud in Her Room
Zheng Lu Xinyuan | 2020 | China | 98’ | EN subs
NL Onze maandelijkse samenwerking met Asian Movie Night selecteert zorgvuldig films om een divers publiek aan te trekken. We richten ons vooral op het vertonen van films geregisseerd door vrouwelijke en queer-regisseurs uit Azië. Zheng Lu Xinyuan is een filmmaker uit de Chinese stad Hangzhou. The Cloud in Her Room is haar speelfilmdebuut over een 22-jarig meisje, Muzi, dat dwaalt door een stad die voortdurend verdwijnt en verandert. Er is geen plek om je aan te hechten. De film vermijdt een lineaire tijdlijn alsof hij is geschoten om Muzi's bewustzijnsstroom te volgen. Het probeert de talrijke gedachten en gevoelens weer te geven die door Muzi's geest gaan. Deze manier van filmen toont het uitgangspunt van Zheng Lu zoals ze zegt: "...gevoelens bestaan vaak maar voor een heel kort moment. Ze verschuiven ook. Dat soort vloeibaarheid van wat we kiezen te geloven, volgen en vasthouden, is waar ik in geïnteresseerd ben.” De plot van deze film is ongrijpbaar, maar toch blijven veel scènes door je geest stromen als een beek.
EN Our monthly collaboration with Asian Movie Night carefully selects films to attract a diverse audience. We especially focus on bringing films directed by female and queer directors of Asia. Zheng Lu Xinyuan is a filmmaker based in the Chinese city of Hangzhou. The Cloud in Her Room is her debut feature film about a 22-year-old girl, Muzi, who wanders through a city that is constantly vanishing and changing. There is no place to attach oneself to. The film avoids a linear timeline as if it is shot to follow Muzi's stream of consciousness. It attempts to depict the multitudinous thoughts and feelings which pass through Muzi’s mind. This way of filming shows Zheng Lu's point of departure as she says: "...feelings often only exist for a very short moment. They also shift. That kind of fluidity of what we choose to believe, follow, and hold on to, is what I’m interested in.” The plot of this film is slippery, yet many scenes remain in the mind like a stream.
Vrijdag 29 april, 20:30
ART DOCU
Lemebel + Q&A
Joanna Reposi Garibaldi | 2019 | Chili, Colombia | 96’ | EN subs
NL Schrijver, beeldend kunstenaar en pionier van de queer-beweging in Latijns-Amerika. Pedro Lemebel schudde de conservatieve Chileense samenleving op tijdens de dictatuur van Pinochet in de jaren tachtig. Lichaam, bloed en vuur waren hoofdrolspelers in zijn werk dat hij de laatste acht jaar van zijn leven probeerde te vereeuwigen in een film die hij nooit af kon zien. In een intieme en poëtische reis door zijn gewaagde performances over homoseksualiteit en mensenrechten portreteert Lemebel een hoogtepunt van verlangen naar onsterfelijkheid.
Na de vertoning hebben we online contact met de filmmaker en kunnen we onze gedachten en gevoelens delen.
EN Writer, visual artist and pioneer of the queer movement in Latin America, Pedro Lemebel shook up conservative Chilean society during Pinochet's dictatorship in the 1980s. Body, blood and fire were protagonists in his work that he attempted to perpetuate in the last eight years of his life in a film he was never able to see finished. In an intimate and poetic journey through his risky performances dealing with homosexuality and human rights, Lemebel portrays a culmination of yearning immortality.
After the screening, we will have online contact with the filmmaker and we can share our thoughts and feelings.