Maart


Vr. 1 : Günese Yolculuk
Za. 2 : Günese Yolculuk
Ma. 4 : SIKSA. Stabat Mater Dolorosa
Wo. 6 : Good Bye Lenin!
Do. 7 : Good Bye Lenin!
Vr. 8 : International Women's Day: La Muñeca Fea
Za. 9 : Cult Epics: Viva la Muerte
Vr. 15 : La Estanquera de Vallecas
Do. 21 : La Estanquera de Vallecas
Za. 23 : Cult Epics: Viva la Muerte
Zo. 24 : Jeffrey's Sunday Mashup
Wo. 27 : Cinema Colombiano
Vr. 29 : Offsprings on Springs + Willow Springs
Za. 30 : Atrabilious Experimental Filmfest #5
Zo. 31 : Atrabilious Experimental Filmfest #5

Vrijdag 1 maart, 20:30
Zaterdag 2 maart, 20:30

CLASSIC

Günese Yolculuk (Journey to the Sun)

Yesim Ustaoglu | 1999 | Turkije | 104' | NL subs


NL
Mehmet Kara, een jonge Turk uit de stad Tyrus in Izmir, is onlangs naar Istanbul verhuisd en werkt bij het waterbehandelingsbedrijf van de stad. Hij heeft een vriendin, Arzu, die in een wasserij werkt. Vanwege een misverstand wordt hij gearresteerd door de politie, waar hij wordt verward met een Koerdische verdachte. Nadat hij bruut in elkaar geslagen is wordt hij vrijgelaten, maar binnen enkele dagen verliest hij zijn appartement, zijn baan en uiteindelijk Arzu. Wanneer zijn Koerdische vriend Berzan sterft aan een hersenbloeding na confrontaties met de politie tijdens een protestdemonstratie, besluit Mehmet een lange reis te maken om het lichaam naar de geboortestad van zijn vriend te brengen, vlak bij de grens met Irak. Tijdens deze reis leert hij over de situatie van de Koerdische mensen in het oosten van het land.


EN Mehmet Kara, a young Turk from the town of Tire in Izmir, has recently moved to Istanbul and works at the city's water maintenance company. He has a girlfriend, Arzu, who works at a laundry. Due to a misunderstanding, he is arrested by the police, being mistaken as a Kurdish suspect. After being brutally beaten, he is released, but within days he loses his apartment, his job, and eventually Arzu. When his Kurdish friend Berzan dies of a brain hemorrhage following clashes with the police during a protest demonstration, Mehmet decides to embark on a long journey to bring the body to his friend's home town, near the border with Iraq. It is on this journey where he learns the situation of the Kurdish people in the east of the country.


Maandag 4 maart, 20:30

SPECIAL

SIKSA. Stabat Mater Dolorosa

Piotr Macha, SIKSA | 2018 | 60' | Polen | ENG subs


NL
Een Poolse punk-musicalfilm! Gebaseerd op SIKSA's ‘Stabat Mater Dolorosa’. Een nostalgische uitnodiging voor een dansverhaal over een meisje dat terugkeert naar haar kindertijd, toen ze zich verkleedde als verschillende vrouwen met de garderobe van haar moeder, en alle rollen die ze vervolgens speelde. Meer info→


EN
A Polish punk musical film! Based on SIKSA's "Stabat Mater Dolorosa". A nostalgic invitation to a dancing story about a girl returning to her childhood, when she dressed up as different women using her mother's wardrobe, and all the roles she played were to please herself. More info→


Woensdag 6 maart, 20:30
Donderdag 7 maart, 20:30


CLASSIC

Good Bye Lenin!

Wolfgang Becker | 2003 | Duitsland | 121' | DE spoken, NL subs | 35mm


NL
Berlijn, Juni 1990: na door een hartaanval getroffen te zijn ontwaakt Christiane uit haar coma van acht maanden, onbewust van de enorme veranderingen die hebben plaatsgevonden in Berlijn. Uit angst voor het veroorzaken van een fatale hartaanval door de enorme schok probeert Alexander de val van de Muur voor zijn moeder te verdoezelen. Hij voert samen met zijn kameraden een plan uit, om de façade van het voortbestaan van de Duitse Democratische Republiek in stand te houden. Hoe ver is hij bereid te gaan?


EN June 1990, Berlin: after suffering from a heart attack, Christiane wakes up from her coma eight months later, unaware of the major changes that have occurred in Berlin. Fearing a fatal heart attack caused by these upheavals, Alexander tries to hide the fall of the Wall from his mother and carries out a strategy with his entourage to make her believe that the German Democratic Republic still exists. Only one question can be raised: how far is he willing to go?


Vrijdag 8 maart, 19:30

SPECIAL

International Women's Day: La Muñeca Fea (The Ugly Doll) + surprise screening

Claudia Lopez & George Reyes | 2016 | Mexico | 88' | ENG subs


NL
Cavia nodigt je uit voor onze avond ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag! We vertonen twee films die de veerkracht en moed van vrouwen belichten, terwijl zij de beperkingen van hun samenlevingen proberen te overwinnen. Een documentaire over een groep oudere (nog steeds werkende) sekswerkers in Mexico-Stad, en een klassieker die een van de krachtigste en meest doordringende portretten van een vrouw in de filmgeschiedenis is. Meer info→


EN
Cavia invites you to our Women’s Day screening! We’re screening two films that portrait the resilience and bravery of women, as they try to overcome the constraints of their societies. A documentary about a group of elderly (and still working) sex workers in Mexico City, and a classic feature film that is one of the most powerful and piercing portrayals of a woman in film history. More info→

Gratis toegang // free entrance


Zaterdag 9 maart, 20:30
Zaterdag 23 maart, 20:3
0

CLASSIC

Cult Epics: Viva la Muerte (Long Live Death)

Fernando Arrabal | 1971 | FR/Tunesië | 90' | ENG subs


NL
De eerste film van Fernando Arrabal is een autobiografisch relaas van zijn kinderjaren. Zoals ook te zien is in zijn latere werken blijken twee ervaringen een funderende betekenis te hebben: de verdwijning en moord van de linkse vader, die de hoop op avontuur en vrijheid belichaamt, en de stikkende bescherming en bewaking van de vrouwen thuis, die voor de meest nauwkeurige beheersing van het lichaam zorgen en de geldigheid van een totalitaire en rigide manicheïsme in stand houden. Viva la Muerte is een ongeremd en provocatief filmisch experiment, maar niet ongegrond; het is eerder alsof de kunstenaar het leed zich probeert toe te eigenen door middel van beelden en woorden. Dit is een verbluffend surrealistisch werk dat het surrealisme van zijn esthetische zelfgenoegzaamheid bevrijdt, en het weer actueel maakt, als de enige manier om een taal van het onbegrip te verwerven. Viva la Muerte werd in ‘culturele ballingschap’ in Frankrijk geproduceerd en in Tunesië gefilmd. De film bevat tekeningen gemaakt door Roland Topor.


EN Fernando Arrabal’s first film is an autobiographical account of his childhood. As also seen in his later works, two experiences are of a foundational importance: the disappearance and later assassination of his leftist father, where the hope of adventure and freedom is projected, and the suffocating care and surveillance of the women in the house, who exercise the most meticulous dominance of the body and ensure the rigidness of a totalitarian Manichaeism. Viva la Muerte is a rampant and provocative filmic experiment, but not gratuitous; it is rather as if the artist seeks to appropriate the suffering by means of image and words. This is a stunning surrealist work that liberates surrealism from its aesthetic self-satisfaction, making it again necessary, as the only possible means to gain a language of incomprehension. Viva la Muerte was produced in ‘cultural exile’ in France and filmed in Tunisia. It includes drawings made by Roland Topor.


Vrijdag 15 maart, 20:30
Donderdag 21 maart, 20:30


CLASSIC

La Estanquera de Vallecas (The Tobacconist of Vallecas)

Eloy de la Iglesia | 1987 | Spanje | 106' | ENG subs


NL
La estanquera de Vallecas is iets unieks in de cine quinqui − de films die in de late jaren 70 en jaren 80 in Spanje werden gemaakt, vaak door echte straatcriminelen en heroïneverslaafden, die de realiteit van de jeugd in de buitenwijken van de grote steden afbeeldden. Deze film gaat voorbij de dramatische rauwheid van Eloy de la Iglesia’s vroegere werken en maakt van de ellendige setting een theatrale komedie die zich richt op de potentiële solidariteit tussen arbeiders tegen boosdoeners die veel gevaarlijker zijn dan de junkie en de kwajongens van el barrio. La estanquera is de bekendste quinqui-film onder het grote publiek in Spanje. Hij is echter nog nooit in première gegaan in het buitenland en Cavia zal hem voor het eerst met Engelse ondertiteling vertonen.


EN The tobacconist of Vallecas is a rare thing in the genre known as cine quinqui − the cinema made in the late 70s en 80s in Spain, often by real street criminals and heroin addicts, that portrayed the reality of the working class youth in the suburbs of the big cities. This film goes beyond the dramatic rawness of the Eloy de la Iglesia’s earlier works turning the miserable setting into a theatrical comedy and focusing on the potential solidarity between working-class people against evildoers much more dangerous than the junkie and the brat from el barrio. La estanquera is the quinqui-film that has reached the biggest public in Spain. It has nevertheless never been premiered abroad and it will be showed in Cavia for the first time with English subtitles.


Zondag 24 maart, 15:00

SPECIAL

Sunday Mashup #3

Hosted by Jeffrey


NL Het idee van de Mashups is om een collectie van verschillende soorten films samen te brengen, geïnspireerd door Jeffrey's wilde herinneringen aan de legendarische Scala Cinema in London in de jaren 80. Het programma zal eclectisch zijn, in een poging om het spectrum van film te openen en te ontsnappen aan een bekrompen genre of stijl. Je bent vrij om te komen voor de gehele rit, of je kunt alleen een enkele film komen kijken... het is aan jou. Meer info→


EN The idea of the Mashups is to bring together a harrowing collection of different kinds of movies, influenced by my wild memories of the legendary Scala Cinema in London back in the 80s. The programing will be eclectic, in an attempt to open up the spectrum of cinema and break away from any narrow-minded genre or style. You are free to come for the entire ride, or you can hit-and-run by just seeing a single movie... it's up to you. More info→


Woensdag 27 maart, 20:30

SPECIAL

Cinema Colombiano: Breath of Life + The Vampires of Poverty


NL
Om het beeld van Colombia te verrijken buiten de gebruikelijke stereotypen, geeft Filmhuis Cavia ruimte aan Cinema Colombiano, een cultfilmevenement gewijd aan Colombiaanse films. Deze avond zullen er twee films van meester Luis Ospina worden vertoond, met een inleiding door Cinema Colombiano. Meer info→


EN To expand the image of Colombia beyond common stereotypes, Filmhuis Cavia gives space to Cinema Colombiano, a cult film event dedicated to Colombian films. In this iteration, two films from the master Luis Ospina will be screened, with an introduction by Cinema Colombiano. More info→


Vrijdag 29 maart, 20:30

CONTEMPORARY

Offsprings on Springs + Willow Springs


NL
Een queer double bill-avond met het werk van de in Amsterdam wonende kunstenaar Jaakko Myyri en de avant-garde filmmaker Werner Schroeter.


EN A queer double-bill evening with the work of Amsterdam-based artist Jaakko Myyri and avant-garde filmmaker Werner Schroeter.


Offsprings on Springs

Jaakko Myyri | 2018 | 30' | NL | ENG subs


NL
Een karakter film en coming-of-age-stijl video over de levens van mensen die in een woonwijk in een cyber-achtige omgeving wonen, waarin zij hun vriend Skiver helpen omgaan met familieproblemen. Er wordt gebruik gemaakt van een aangepaste versie van de VLC-speler: het videowerk heeft eigenlijk een vertakkend verhaal, dat zich ontwikkelt naarmate de tijd vordert: scène-ontwikkelingen worden willekeurig bepaald door een algoritme!


EN
A character led coming-of-age style video-piece about lives of people in drag living in a cyberish environment, they help their friend called Skiver through family issues. A modified version of VLC player is being used: the video piece has actually a branching narrative, developing as it progresses, scene-developments come in an undetermined way.

+

Willow Springs

Werner Schroeter | 1973 | 78' | Duitsland | ENG subs


NL Het best bewaarde geheim van de nieuwe Duitse cinema: de films van Werner Schroeter barsten van experimentele en over the top poëzie, die zich bezighouden met de relatie van het individu tot de geschiedenis, door middel van performance en klassieke opera. Kitscherige erotiek en de verheerlijking van de dood. In Willow Springs trekken drie vrouwen zich terug in een hacienda in de Mojave-woestijn en lokken mannen wraaklustig naar het sirenenlied van de Rum and Coca-Cola van de Andrews Sisters. Een sublieme, vreemde, filmische en koortsachtige droom!


EN New German Cinema’s best-kept secret, Werner Schroeter’s films burst with experimental and camp poetry, engaging with the individual's relationship to history through performance and classical opera. Kitsch eroticism and delightful death. In Willow Springs, three women retreat to a hacienda in the Mojave Desert and vengefully lure men to their deaths to the siren song of the Andrews Sisters' "Rum And Coca-Cola". A sublimely strange filmic fever dream!


Zaterdag 30 maart, 20:00
Zondag 31 maart, 17:00


SPECIAL

Atrabilious Experimental Filmfest #5


NL
Voor de vijfde keer zal het Amsterdam Experimentele Filmfest Atrabilious plaatsvinden in Filmhuis Cavia! Atrabilious in een korte tijd in geslaagd om zich te vestigen als een voorhoede van zowel nieuwe als gevestigde experimentele filmmakers: een showcase van experimentele film-videokunst van meer dan 21 internationale kunstenaars. Over een periode van twee dagen worden meer dan 70 korte films getoond, met inbegrip van unieke, nooit vertoonde films samengesteld door multimediakunstenaar Ronald Bijleveld. Meer info→


EN Atrabilious Experimental Film Fest (5th ed.) will take place again in Filmhuis Cavia! Atrabilious has in a short time, managed to establish as an vanguard of new and established experimental filmmakers and video artists. Atrabilious is a showcase festival with more than 21 artist and 70 films over an duration of two days. For the 5th edition, the focus will be ‘living in time in turmoil’, the program is curated by artist Ronald Bijleveld. More info→



Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.

Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.