13 december
WINTER BEES:
The Cinema of Josephine Ahnelt
+ Q&A
NL Josephine Ahnelt is een Weense filmmaker die in Nederland woont. Ze
noemt zichzelf een ‘Futuristic Socio-Economic Ideas Enthusiast’ en heeft
recentelijk haar laatste hand gelegd aan Winter Bees, een film
over haar jaar in Japan. Ze werkt met super8 en 16mm en is
medeoprichter Filmkoop Wien, een door DIY-kunstenaars gerund
filmlaboratorium. Met trots kondigen we aan dat Josephine Ahnelt
aanwezig is in Cavia bij de eerste vertoning van haar werk in Amsterdam.
EN Josephine Ahnelt is a filmmaker from Vienna living in the Netherlands. She is a self-confessed Futuristic Socio-Economic Ideas Enthusiast and recently finished her film Winter Bees about her year in Japan, working with super8 and 16mm and co-founding a DIY-artist run film lab Filmkoop Wien. We are proud to have Josephine Ahnelt at Filmhuis Cavia for our first screening of her work here in Amsterdam.
Vrijdag 13 december, 20:30
SPECIAL
Winter Bees: The Cinema of Josephine Ahnelt + Q&A
Josephine Ahnelt | 2011-2018 | Oostenrijk | 80’ | no subs
NL Tic Tac, een prachtig voorbeeld van dit programma gewijd aan haar werk, onderzoekt in microscopisch detail de psychologische processen die spelen wanneer een groep van jonge parkour traceurs hun ding doen. De camera focust op hun gezichtsuitdrukkingen en gebaren, hun angst en nervositeit, maar ook hun plezier en pijn. De poëzie van Water from Grain komt voort uit de ogenschijnlijke tegenstelling van schijnbare tijdloosheid terwijl het zich duidelijk afspeelt in de buitenwijken van Wenen in de jaren 2011 en 2012. Ahnelt begeleidt twee jongeren, een jongen en een meisje, met haar super8-camera. De film focust zich vooral op de subtiele schoonheid en welgevormd lichaam van het meisje. De wederzijdse afhankelijkheid van leven en kunst toont zich in Winter Bees door gesprekken. Hoe ga je om met de kwetsbaarheid die voortkomt uit de tegenzin je te schikken naar of je te openen voor een publiek? Welke invloed heeft het leven op het maken van kunst en welke aspecten van het persoonlijke leven vinden uiteindelijk hun weg in objecten van het artistieke onderzoek?
Na afloop zal er een Q&A plaatsvinden met flmmaker Josephine Ahnelta.
EN Tic Tac, a stellar example from this program dedicated to Josephine Anhelt’s work, examines in microscopic detail the psychological processes that play out while a group of young parkour traceurs do their thing. The camera focuses on their facial expressions and gestures, their anxiety and nervousness, and also their pleasure and pain. The poetry of Water from Grain grows out of an apparent contradiction stemming from its seeming timelessness while it plays out on the clearly recognizable outskirts of Vienna in the years of 2011 and 2012. Josephine Ahnelt accompanies two youths, a boy and a girl, with her Super-8 camera. The film’s primary focus is the girl’s subtle beauty and shapely form. In Winter Bees the interdependence of life and art threads through conversations. How does one deal with the vulnerability that arises from being unwilling to compromise or to reveal oneself to an audience? What influence does life have on artmaking and what aspects of private life ultimately find their place as objects of artistic examination?
After the screening there will be a Q&A with filmmaker Josephine Ahnelta.
Tic Tac - 2011 | 3’ | super8-to-digital | no sound
Water from Grain - 2013 | 13’ | super8-to-digital | no sound
Sein und Sitzen (To be and to Sit) - 2014 | 12’ | silent
16 x 4 Hands - 2015 | 7’ | super16 | no sound
Venus & Periphery - 2016 | 21’ | super16mm
Winter Bees - 2018 | 14’ | super8-to-16mm