Juni


En toen was het alweer juni - de laatste maand voordat onze gebruikelijke zomerstop (waarin overigens nog spannends op stapel staat!) aanvangt. Voordat de hitte verzengend om zich heen slaat nog een laatste maand met daarin expansiedrift, vampiers, een intense moderne klassieker, dandy's en taboes die verbroken worden. Kortom: classic Cavia. Tot ziens!


Donderdag 2 + vrijdag 3 juni, 20:30

DOCU

Ekümenopolis: City Without Limits

Imre Azem, 2011, Turkije/Duitsland, 88'


NL De documentaire Ekümenepolis laat zich het best beschrijven als urban horror en laat ons zien hoe Istanbul een stad zonder grenzen is geworden, onbedwingbaar in haar expansiedrift.

Herkennen we niet allemaal de praatjes waaraan we weleens deelgenomen hebben: “O, Amsterdam is niet meer wat het was”? We zijn ons allemaal bewust van de snelle verandering die Amsterdam ondergaat; de commercialisering van de stad is in volle gang. Inwoners met lage inkomens worden gedwongen om de binnenstad te verlaten voor het grote kapitaal. 'Ekümenepolis: City Without Limits' is zeer actueel voor ons allen. De film vertelt het verhaal van Istanbul op zijn neoliberale koers naar vernietiging.

EN Best cathegorized as urban horror, this 90-minute film shows us how Istanbul has become a city without limits, still continuing to expand uncontrollably.

Aren't we all familiar with the chat we all once took part in: “Oh, Amsterdam is not the way it used to be”? We are all aware of the rapid changes Amsterdam is undergoing: the city is fully in process of commercializing, people with low incomes are pushed away to the perifery of Amsterdam, leaving the city centre to big capital investors. From this perspective, 'Ekumenepolis: City Without Limits' is topical for all of us living in the city of Amsterdam. The film tells the story of Istanbul on a neo-liberal course to destruction.

Toegang gratis // free entrance


Donderdag 9 + vrijdag 10 juni, 20:30

ART

The World of Gilbert & George

George Passmore/Gilbert Prousch, 1981, GB, 69'


"We are unhealthy, middle-aged, dirty-minded, depressed, cynical, empty, tired-brained, seedy, rotten, dreaming, badly behaved, ill-mannered, arrogant, intellectual, self-pitying, honest, successful, hard-working, thoughtful, artistic, religious, fascistic, blood-thirsty, teasing, destructive, ambitious, colorful, damned, stubborn, perverted and good. We are artists.”
— Gilbert & George, 1981.

NL Het kunstenaarsduo Gilbert & George is geen onbekende in de internationale kunstwereld. Maar wat weinig mensen weten, is dat ze in de tachtiger jaren ook een lange film hebben gemaakt. The world of G&G combineert een poëtische narratief met een levendige beeldenstroom. In het universum van deze dandy’s gaan schoonheid en absurdisme hand en hand.

EN Gilbert and George, two artists originally known best for their deadpan gallery performances, wanted to make a work of art on film. Poetic narration combines with vivid imagery that moves between the startlingly beautiful, the humorous and the absurd. Church spires and city streets, youths and drunks, dancing and tea drinking all take on an affecting symbolism when viewed from the unique perspective of Gilbert & George. Their stiff demeanor sharply contrasts with their outrageous behavior. Their black comedy and the powerful scenes and images make the film a truly memorable experience.


Donderdag 16 + vrijdag 17 juni, 20:30

CLASSIC

The Watermelon Woman

Cheryl Dunye, 1996, VS, 90'


EN Set in a hot city in the summer, director and star Cheryl Dunye challenges and entertains the viewer with race, sexuality, and film history. You might know her from Mommy is Coming (2012), a comedy situated in Berlin. This film is a cross between an apple and an avocado. Going where not many filmmakers have dare to go, she completely rewrites history in ninety minutes. As well as being an iconic queer film, it takes us on a journey back into a videostore in 1996. Similar to Spike Lee’s Do the Right Thing and Richard Linklater’s Slacker, Watermelon Woman feels like a heat-blazed time, lost and captured on film.


Donderdag 23 + vrijdag 24 juni, 20:30

CONTEMPORARY

Birth

Jonathan Glazer, 2004, VS, 100'


NL Het speelfilmdebuut van Jonathan Glazer (Under the Skin) is een omineuze en stijlvolle bovennatuurlijke thriller. Nicole Kidman wordt gestalkt door een tien jarige knul die beweert de reïncarnatie van haar onlangs overleden echtgenoot te zijn. En hoewel haar familie haar voor gek verklaart, begint ze er zelf hoe langer hoe meer in te geloven. Een sfeervol en suspensevolle anderhalf uur en toch eigenlijk ook wel een van de beste Amerikaanse films van dit millennium.

EN Jonathan Glazer’s (Under the Skin) feature debut, is an ominous and stylish supernatural thriller. Nicole Kidman is being stalked by a ten year old lad who says he’s the reincarnation of her deceased husband. Although her family thinks she’s gone insane, she slowly gets convinced then young boy isn’t lying. Birth is an atmospheric and weirdly suspenseful. Although the film received lukewarm reactions upon release, it is slowly getting the recognition it deserves as being one of the great American films of the new millennium.


Zondag 26 juni, 15:00

VISUAL SUNDAY

The Reflecting Skin

Philip Ridley, 1990, GB/CA, 96'


NL Idaho, net na WOII. Een achtjaar oude knaap in een disfunctioneel gezin. Een van de meer ongebruikelijke vampierfilms. Een uiterst unheimliche ‘jeugdfilm’ waarvan vooral de schitterende cinematografie opvalt, die aan de prairie en interieurs een Hopperiaanse melancholie verleent.

EN Postwar Idaho. An eight-year-old boy growing up in a dysfunctional family. An unusual, uncanny vampire flick, that feels a bit like a children’s film that went horribly wrong (in a good sense!). Featuring mesmerising cinematography that manages to turn prairie and interiors into Hopper paintings.



Toegang 4,- euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren kan via e-mail. Graag de naam en de datum van de voorstelling in de onderwerpregel vermelden.

Entrance 4,- euro, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

Reservations can be made via e-mail. Please state the name and date of the film in the subject line.