Juni

 

Zo. 01 |  We don't want to be stars (but parts of constellations) – Movie Night
Do. 05 |  Cultures of Resistance
Za. 07 |  The sea meets the canal’s clouds
Zo. 08 |  Performance live music meets live painting
Zo. 08 |  Working Progress: Filmmakers’ Community Event
Do. 12 |  VHYes
Za. 14 |  The sea meets the canal’s clouds
Zo. 15 |  Vrije Ruimte Festival: Amsterdam Global Village + talk
Do. 19 |  Gallivant
Za. 21 |  Drylongso
Do. 26 |  Les Rendez-vous d’Anna
Vr. 27 |  Kissable Screens + Porn Film Festival Amsterdam: Porn, Peace, Politics
Ma. 30 |  Movement Song

Zondag 1 juni, 17:00

SPECIAL

We don't want to be stars (but parts of constellations) – Movie Night

 

WDWTBS_SaS.jpg

 

EN As part of the program “We don’t want to be stars (but parts of constellations)” Suns and Stars and Cavia join in an equivocal translational movie night, presenting short movies not as a plurality of perspectives, but as a multiplicity of worlds, “to communicate by differences, instead of presuming a univocality”. The night shall be filled with murmurings of restless bodies, earth’s growls, and sonic textures. MORE→


Entrance: €5 or ‘pay what you can’ starting from €1
Free for Cineville members


Donderdag 5 juni, 20:30

DOCU

Cultures of Resistance

Iara Lee | 2018-2023 | various | 102’ | EN subtitles
 

Burkinabè-Bounty2-by-paola-viesi.jpg
 

NL Cultures of Resistance Films is een project van Caipirinha Productions, Inc. Hun missie is het creëren en distribueren van films die het publieke bewustzijn over sociale en economische rechtvaardigheid vergroten en creatieve inspanningen tonen om vrede te bevorderen en mensenrechten te beschermen.

Hun nieuwste documentaire, Unite for Bissau (Nô Kumpu Guiné): agroecology and feminism in Guinea Bissau, staat op het punt een belangrijke mijlpaal te bereiken: ze wordt in 100 landen wereldwijd vertoond! Naast deze nieuwste film worden er nog twee andere documentaires vertoond: From Trash to Treasure: turning negatives into positives en Burkinabè Bounty: agro-ecologie in Burkina Faso, zodat de westerse kijker zich kan verdiepen in de realiteit en belangrijke gebruiken van verschillende culturen. Kom naar deze avond met drie vertoningen (met een pauze van 10 minuten) en discussies, met als doel onze horizon te verbreden en ons meer te verenigen!


EN Cultures of Resistance Films is a project of Caipirinha Productions, Inc. Its mission is to create and distribute films that advance public awareness about issues of social and economic justice, and that showcase creative efforts to promote peace and protect human rights.

Their latest documentary, Unite for Bissau (Nô Kumpu Guiné): agroecology and feminism in Guinea Bissau, is on the verge of a major milestone—showing in 100 countries worldwide! Together there will be two other documentaries screened; From Trash to Treasure: turning negatives into positives and Burkinabè Bounty: agroecology in Burkina Faso, so the western viewer can dive deep into the reality and important practices of different cultures. Join us for an evening of three screenings (with 10’ breaks in between) and discussions, whose goal is to broaden all our horizons and make us more united!


From Trash to Treasure: turning negatives into positives

Iara Lee | 2020 | Lesotho | 25’

 

Burkinabè Bounty: agroecology in Burkina Faso

Iara Lee | 2018 | Burkina Faso | 37’

 

Unite for Bissau (Nô Kumpu Guiné): agroecology and feminism in Guinea Bissau 

Iara Lee & João Meirinhos | 2023 | USA, Guinea-Bissau, Portugal | 40’


Zaterdag 7 juni, 20:30
Zaterdag 14 juni, 20:30


CONTEMPORARY

The sea meets the canal’s clouds

 

sun-meets-canals-clouds.png
 

NL Nederland is een prachtig land waar veel expats hebben besloten om permanent te blijven. Veel van hen komen uit Griekenland, en hun redenen kunnen divers zijn: politiek, financieel of ideologisch. In dit land groeit hun gemeenschap alleen maar, met steeds meer mensen die elk jaar op zoek zijn naar een betere toekomst. Deze vertoning, 'The sea meets the canal's clouds', is niet alleen bedoeld om de gemeenschap samen te brengen, maar ook om de Griekse cinema aan een breder publiek te introduceren en mensen te laten ontdekken hoe geweldig het kan zijn. De films die worden vertoond, zijn gemaakt door regisseurs die in Nederland wonen, elk om hun eigen redenen; ze hebben allemaal een andere kijk op het filmmaken, andere ervaringen en redenen om het ene land te verlaten en in een ander te gaan wonen. Kom die films ontdekken en blijf voor de discussies die we zullen voeren over de realiteit van het filmmaken, de realiteit in Griekenland, de redenen om te blijven of te vertrekken, en natuurlijk de films zelf!

De discussie wordt gemodereerd door curator Dimitra Alexiou en de bar blijft open zolang de discussie duurt, onder het genot van Griekse drankjes. Tot dan!


EN The Netherlands is a beautiful country where a lot of expats have decided to stay permanently. A lot of those people come from Greece, and their reasons can be various; either political, financial or ideological. In this country, their community is only growing, with more and more people looking for a better future each year. This screening, ‘The sea meets the canal’s clouds’, is meant to not only bring the community together, but to also introduce the greek cinema to broader audiences and let people discover how great it can be. The films shown are made by directors who live in the Netherlands, each for their own reasons; they all have different understandings of filmmaking, different experiences and reasons to leave one country and reside in another. Come explore those films and stay for the discussions we will have about the reality of filmmaking, the reality in Greece, the reasons to stay or leave, and of course the films themselves!

The discussion will be moderated by curator Dimitra Alexiou and the bar will be open for as long as the discussion goes with the usual Greek spirits as well. See you there!

 

Phélia 

Elia Kalogianni | 2020 | 17’
 

Pigeons are dying, when the city is on fire 

Stavros Markoulakis | 2023 | 21’
 

Like Aphrodite 

Anisa Xhomaqi | 23’
 

Tektite 

Smaragda Nitsopoulou | 2024 | 17’


Zondag 8 juni, 15:00

SPECIAL

Performance live music meets live painting

 

Live-music-and-Painting.jpg
 

NL In deze performance ontmoeten live muziek en live schilderkunst elkaar! Ham en Yim improviseren op gitaar en fluit, waarbij ze jazz, folk, klassieke en ambient-muziek vermengen, terwijl Jana in realtime op de muziek reageert door klanken om te zetten in lijnen via live tekenen. Samen creëren ze een meeslepende ervaring waarin muziek en beeldende kunst zij aan zij tot leven komen.

Ham, een bekroond artiest/gitarist, bekend om zijn innovatieve sonische benadering — winnaar van de GIMA voor Beste Aziatische Creatieve Artiest en geselecteerd voor Ars Electronica Forum Wallis 2025 — combineert Thaise culturele elementen, veldopnames en hedendaags geluidsontwerp. Zijn werk onderzoekt de relatie tussen geluid, ruimte en herinnering en creëert ervaringen die luisteraars verbinden met cultureel erfgoed én het huidige moment.

Yim, een van Thailand’s pionierende fluitisten, is klassiek en historisch opgeleid aan het HKU Utrechts Conservatorium. Ze trad op tijdens het Festival Oude Muziek Utrecht 2018 en slaat bruggen tussen oude muziek en hedendaagse improvisatie, waarmee ze een verfijnde maar avontuurlijke klank aan het duo toevoegt.

Jana Mordhorst is een kunstenaar gevestigd in Amsterdam, bekend om haar expressieve One Line Drawings. Met een achtergrond in design in Denemarken, Duitsland en Italië legt ze mensen en momenten vast met één enkele, ononderbroken lijn. Haar werk omvat live event-tekenen, opdrachten en creatieve workshops die visuele expressie en verbinding stimuleren.


EN In this performance live music meets live painting! Ham and Yim perform on guitar and flute through improvisation, blending jazz, folk, classical, and ambient music, while Jana interacts with the music in real time—translating sound into line through live drawing. Together, they create an immersive experience where music and visual art unfold side by side.

Ham, an award-winning artist/guitarist recognized for his innovative sonic approach—recipient of GIMA’s Best Asian Creative Artist and selected for Ars Electronica Forum Wallis 2025—merges Thai cultural elements, field recordings, and contemporary sound design. His work explores sound, space, and memory, crafting experiences that connect listeners to both cultural heritage and the present moment.

Yim, one of Thailand’s pioneering historical flutists, is a classically and historically trained flutist from HKU Utrechts Conservatorium. A performer at the Utrecht Early Music Festival 2018, she bridges early music traditions with contemporary improvisation, bringing a refined yet adventurous voice to the duo’s sonic landscape.

Jana Mordhorst is an artist based in Amsterdam, known for her expressive One Line Drawings. With a background in design across Denmark, Germany, and Italy, she captures people and moments using a single, continuous line. Her work includes live event drawing, commissions, and creative workshops that encourage visual expression and connection.


Zondag 8 juni, 20:30

SPECIAL

Working Progress: Filmmakers’ Community Event

 

working-progress-.jpg


EN Working Progress is a series of screenings that enable filmmakers to present their unfinished works to meet audiences with the aim of receiving feedback, generating a conversation and network for filmmakers and other film people! Filmmakers and works are chosen through an open call on a monthly basis. For interested parties, please email: workingprogress.ams@gmail.com

The screening will present 3 work in progress films or audiovisual works, with each filmmaker or artist receiving up to 30 minutes to present their unfinished work and talk to the audience about the work. More details about the selected projects to follow in the week before the screening.


Donderdag 12 juni, 20:30

CONTEMPORARY

VHYes (+ Q&A with producer Delaney Schenker)

Jack Henry Robbing | 2019 | USA | 72’ | no subtitles
 

VHYES-.jpg
 

EN Filmhuis Cavia comes back to bring you the best of the bizarre, the weird and the unconventional that filmmaking has to offer! This month we are very excited to present VHYes, a truly unique retro comedy, which follows 12-year-old Ralph as he records home videos and his favourite late night shows over his parents’ wedding tape. The result is a nostalgic wave of home shopping clips, censored pornography, and nefarious true-crime tales that threaten to unkindly rewind Ralph’s reality.

The film was shot entirely on VHS, bringing us back into a raw but incredibly charming aesthetic that it will be impossible not to fall for. And indeed, how better to describe this film if not a great love letter to a video format which first opened the doors to cheap, accessible, amateur video-making? Both if you were around for the days of VHS or if you want to dwell into a bit of (always well received) romanticization of a past you never lived, this is the film for you!

Present in the cinema will also be Delaney Schenker, the producer of the film, and after the screening we will be able to hold a Q&A with him.


Zondag 15 juni, 15:00

DOCU

Vrije Ruimte Festival

Amsterdam Global Village (+ talk)

Johan van der Keuken | 1996 | NL | 245’ | EN subtitles
 

AmsterdamGlobalVillage-.jpg



MORE INFO SOON


Donderdag 19 juni, 20:30

DOCU

Gallivant

Andrew Kötting | 1996 | UK | 104’ | EN subtitles
 

gallivant-.jpg
 

EN To gallivant means to travel, roam, or move about for pleasure. Under this guise, filmmaker Andrew Kötting drives 10,000 kilometres around the coastline of Britain, accompanied by his 7-year-old daughter Eden who has Joubert’s syndrome, and his 85-year-old grandmother Gladys. Throughout their odyssey the trio brush with eccentric characters and customs, reflecting the fictions and frictions of the British Isles.

There is a motif of electricity pylons, abuzz with voices. Amid the cacophony of thick regional accents, radio-wave interference, diary entries and archival samples, Eden and Gladys forge new ways of communicating with hand signs and gestures. There is a feeling that time is speeding up. Gladys nears the end of her life, whilst Eden is just beginning her fragile existence. Andrew injects boyish humour to soften spirits.

Shot on Super 8 and 16mm film, in a mixture of pumped-up colours and abrasive black-and-white, Gallivant is DIY home-slash-road movie with charm and poignancy.


Zaterdag 21 juni, 20:30

CLASSIC

Drylongso

Cauleen Smith | 1998 | USA | 81’


Drylongso2-.jpg


NL Een herontdekte parel op het gebied van de jaren negentig DIY-film. Cauleen Smith’s Drylongso verweeft een indringende blik op raciaal onrecht in een liefdevol zelfgemaakt moordmysterie/buddy movie/romance-verhaal. Verontrust door het aantal jonge, zwarte mannen die om haar heen sterven – “uitsterven”, zoals ze het zelf noemt – probeert brutale kunststudent Pica hun bestaan te behouden in Polaroidfoto’s. Gedurende de film navigeert ze liefde en verlies; ze vormt onder andere een vriendschap met een vrouw die uit een gewelddadige relatie probeert te ontsnappen, en raakt per ongeluk verstrikt in een zoektocht naar een seriemoordenaar die in de stad rondsluipt.

De film laat de bruisende community spirit van het Oakland, Californië in de jaren zeventig zien, en is zowel een (zeldzame) viering van zwarte, vrouwelijke creativiteit, als een aangrijpende homage aan een generatie van verloren Afro-Amerikaanse mannen.

Smith schoot Drylonso – op schitterende 16mm film! – tijdens haar tijd in graduate school op UCLA. De film ontving een 4K digitale restauratie in 2022 van Janus Films.


EN A rediscovered gem of 1990s DIY filmmaking, Cauleen Smith’s Drylongso weaves a penetrating look at racial injustice with a lovingly handmade murder mystery/buddy movie/romance. Alarmed by the rate at which the young Black men around her are dying—indeed, “becoming extinct,” as she sees it—brash art student Pica attempts to preserve their existence in Polaroid snapshots. Along the way, she forges a friendship with a woman escaping an abusive relationship, navigates love and loss, and becomes caught up in the search for a serial killer stalking the city. Capturing the vibrant community spirit of Oakland California in the nineties, Drylongso is both a rare celebration of Black female creativity and a poignant elegy for a generation of lost African American men.

Smith shot the film whilst still in graduate school at UCLA. It was given a 4K digital restoration in 2022 by Janus Films.


Donderdag 26 juni, 20:30

CLASSIC

Les Rendez-vous d’Anna

Chantal Akerman | 1978 | BE, GE, FR | 127’ | EN subtitles
 

Les-Rendez-vous d_Anna-.jpg
 

NL In Les Rendez-vous d’Anna neemt Chantal Akerman ons mee op een nomadische tocht van een Belgische cineaste genaamd Anna, gespeeld door Aurore Clément.

De verhalende opvolger van haar internationale doorbraak, Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles, is een indringend portret van de zielenpijn van een vrouw en een betoverende odyssee door een spookachtig Europa. Terwijl ze op tournee is door Duitsland, België en Frankrijk om haar nieuwste film te promoten, doorloopt Anna, een volleerd filmmaakster, een reeks griezelige, prachtig gefilmde korte ontmoetingen – met mannen en vrouwen, familie en vreemden – die geleidelijk haar emotionele en fysieke onthechting van de wereld onthullen. Dit quasi zelfportret, dat Akermans eigen rusteloze omzwervingen weerspiegelt, reist door een opeenvolging van liminale ruimtes – hotelkamers, treinstations, treinwagons – naar een onuitwisbare ontmoeting met het spook van de geschiedenis.

Digitaal gerestaureerde kopie van de Cinémathèque Royale de Belgique. Met inleiding.


EN In Les Rendez-vous d'Anna, Chantal Akerman takes us on a nomadic journey of a Belgian filmmaker named Anna, played by Aurore Clément.

Akerman’s narrative follow-up to her international breakthrough, Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles, is a penetrating portrait of a woman’s soul-deep malaise and a mesmerizing odyssey through a haunted Europe. While on a tour through Germany, Belgium, and France to promote her latest movie, Anna, an accomplished filmmaker, passes through a series of eerie, exquisitely shot brief encounters—with men and women, family and strangers—that gradually reveal her emotional and physical detachment from the world. Mirroring the itinerant Akerman’s own restless wanderings, this quasi self-portrait journeys through a succession of liminal spaces—hotel rooms, railway stations, train cars—toward an indelible encounter with the specter of history.

Digitally restored copy from the Cinémathèque Royale de Belgique. With introduction.


Vrijdag 27 juni, 20:30

SEX-POSITIVE

Kissable Screens + Porn Film Festival Amsterdam

Porn, Peace, Politics


Hot-air-.jpg


EN In different corners of the world — including this underwater one — we are witnessing growing unrest driven by ongoing wars, genocides, rising fascism, and the destruction of nature.
This film block, curated for the latest edition of the Porn Film Festival Amsterdam, brings together works that signal, mock, and comment on global crises through the lens of pornography. These films explore how the body and sexuality can serve as tools for social awareness, political critique, and activism. MORE→


Maandag 30 juni, 20:30

CONTEMPORARY

Movement Song + Q&A

Mayıs Rukel, Victoria McKenzie | 2025 | 96’ | EN subtitles


MovementSong6-.jpg


NL Noa (gespeeld door Victoria McKenzie) is een onderzoeker, een kunstenaar, een verhalenverzamelaar en een intuïtieve beoefenaar van het hervertellen; ze verfijnt methoden om een ​​thuis op aarde te creëren tegen de stroom in. Ze verhuist met haar Caribische afkomst mee, nadat ze al naar veel verschillende plekken is verhuisd, en verhuist ook met een recent toegenomen verdriet. Ze is gebroken. Via haar vriend Jules (gespeeld door Jules Davis-Dufayard) verbindt een mysterieuze glazen hamer haar met Saffron (gespeeld door Sabrina Miller); een dichter, schrijver, redacteur en een vertrouwde beschermer van zeldzame objecten. Noa en Saffron ontwikkelen een diepe intimiteit en doorstaan ​​conflicten tussen en met hun vrienden. Hun passie, verdriet en vreugde zetten aan tot beweging, terwijl hun liefde veerkracht opbouwt.

Noa's liefdesverdriet voert haar naar Saint-Paul-de-Vence in Zuid-Frankrijk, in de voetsporen van James Baldwin, wiens onverwerkte verdriet hem in 1971 daarheen bracht om de laatste zestien jaar van zijn leven in dat kleine dorpje door te brengen. Sporen van een ballingschap of een laatste thuis zijn aan de oppervlakte moeilijk te zien door het verdwijnen van de huiselijkheid van de zwarte gemeenschap. Wie mag zich vestigen, en waar? Wiens thuis wordt slechts tijdelijk getolereerd? Wiens tastbare nalatenschap verdient bescherming? Wat maakt een blijvende thuis?


EN Noa (portrayed by Victoria McKenzie) is a researcher, an artist, a collector of stories as well as an intuitive practitioner of re-storying; honing methods of crafting homespace on earth against systemic odds. She moves with her Caribbean lineage, having already moved to many different places, and is also moving with a recently heightened presence of grief. She is heartbroken. Through her friend Jules (portrayed by Jules Davis-Dufayard), a mysterious glass hammer connects her to Saffron (portrayed by Sabrina Miller); a poet, writer, editor and a trusted protector of rare objects. Noa and Saffron develop deep intimacy and move through conflict among and with their friends. Their passion, grief and joy instigates movement as their love builds resilience.

Noa's heartbreak takes her to Saint Paul-de-Vence in southern France, in the footsteps of James Baldwin whose unprocessed grief took him there in 1971 to spend the last 16 years of his life in that small village. Traces of an exile or a final home can be difficult to see on the surface level due to the erasure of Black domesticity. Who is allowed to put down roots, and where? Whose home is only temporarily tolerated? Whose tangible legacies are seen worthy of protection? What makes an enduring homespace?

 

 


NL Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld.
We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.
 
EN Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.
It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.