Juni

 

Vr. 7 : Ten Canoes
Za. 8 : Provocative Cinema x Belgium
Do. 13 : Ten Canoes
Za. 15 : Craigslist Allstars + Hard On
Zo. 16 : Zerzura (+ Rebel Up! DJ's)
Do. 20 : Lost in France
Vr. 21 : Craigslist Allstars + Hard On
Zo. 23 : Swallow #1: Begotten + Vore King
Vr. 28 : Lost in France
Za. 29 : Walden

Vrijdag 7 juni, 21:00 (NL subs)
Donderdag 13 juni, 21:00 (EN subs)

CONTEMPORARY

Ten Canoes

Rolf de Heer & Peter Djigirr | 2006 | Australië | 90' | NL/EN subs
 


NL Het verhaal vindt plaats in het verre tribale verleden van Australië. Dayindi begeert een van de vrouwen van zijn oudere broer. Om hem het juiste te leren, wordt hem een verhaal uit het mythische verleden verteld, een verhaal over verkeerde liefde, ontvoering, toverij, chaos en mislukte wraak. Gemaakt met de inheemse bevolking, en gesproken in hun traditionele Ganalbingu-taal, biedt de film een unieke antropologische nauwkeurigheid. Het gebruik van gewaagde grappen en speelse vertelkunst houdt het verhaal herkenbaar, en vermijdt behendig de vaak problematische representatie van inheemse mensen als 'nobele wilden'.

Op 7 juni vertonen we de film op 35mm met Nederlandse ondertitels en op 13 juni digitaal met Engelse ondertitels.


EN Set in the distant tribal past of Austalia, Dayindi covets one of the wives of his older brother. To teach him the proper way, he is told a story from the mythical past, a story of wrong love, kidnapping, sorcery, bungling mayhem and revenge gone wrong. Shot collaboratively with actors indigenous to Arnhem Land, and voiced in their traditional Ganalbingu language, the film offers unique anthropological accuracy. The use of risque jokes and playful storytelling keep the story relatable, deftly avoiding the often problematic representation of indigenous people as ‘noble savages’.

On June 7 we will screen the film on 35mm film with Dutch subtitles and on June 13 digitally with English subtitles.


Zaterdag 8 juni, 21:00

SPECIAL

Provocative Cinema x Belgium

 


NL Meestal word je verteld om binnen de grenzen te blijven. Blijf weg van controverse en accepteer het leven zoals het je overkomt, speel volgens de regels, wees een goede burger en trek dingen niet te veel in twijfel. Maar dit is saai. Controverse is het zout in de salade van het leven. Kunst bevindt zich in de voorhoede van de mensheid en duwt voortdurend de randen verder weg, zodat we onze horizon kunnen verbreden. In deze eerste editie van Provocative Cinema overwegen we de Belgische kijk op dingen. Verrassingsfilm, met drankjes aan de bar na afloop.


EN Most of the time you are told to stay within bounds and not touch the limits. Stay away from controversy and accept life as it is handed down to you, play by the rules, be a good citizen and don't question things too much. But this is boring. Controversy is the salt in the salad of life. Art is on the forefront of humankind and is continuously pushing the edges further so for us to broaden our horizons. In this first edition of Provocative Cinema we are considering the Belgian take on things. Surprise film, accompanied by drinks afterwards.

Gratis toegang // free entrance.


Zaterdag 15 juni, 21:00 (+ Q&A)
Vrijdag 21 juni, 21:00

CONTEMPORARY

Craigslist Allstars + Hard On

NL In een tijdperk van dating-apps zijn de ontmoetingsmogelijkheden immens. Zo immens als de eenzaamheid die ons ertoe aanzet technologie te gebruiken voor intimiteit ー om met beelden en taglines een denkbeeldig zelf te representeren. In deze dubbele vertoning vertonen we een speelfilm en een korte film gemaakt door vrouwen waarin technologieën en fantasieën van onszelf en de anderen samenkomen in intieme, bizarre, maar ook liefdevolle situaties.


EN In an era of dating apps, the possibilities of encounters are immense. As immense as the solitude that drives us to use technology for intimacy ー to represent with images and taglines for an imaginary self. In this double bill, we will screen a feature and a short film made by women in which technologies and fantasies of ourselves and the others get together in intimate, bizarre, but also loving situations.

 

Hard On

Joanna Rytel | 2019 | 20’ | Zweden | EN subs
 


NL In de korte film Hard On proberen moederschap, daten en geilheid te matchen in een fantasiewereld waarin Rytel experimenteert met onze moraliteit.


EN In the short film Hard On motherhood, dating, and horniness try to match in a fantasy world where Rytel experiments with our morality.


+

 

Craigslist Allstars

Samira Elagoz | 2016 | FI/NL | 65' | EN subs
 


NL In Craigslist Allstars ontdekken we met Elagoz verschillende mannen die haar hun ontmoetingen laten filmen en een collectief portret van hedendaagse mannelijkheid onthullen.

Op 15 juni zal Samira Elagoz aanwezig zijn om met het publiek te praten na de vertoning.


EN In Craigslist Allstars we discover with Elagoz different men that let her film their encounters, unveiling a collective portrait of contemporary masculinity.

On June 15th, Samira Elagoz will be with us to talk with the public after the screening.


Zondag 16 juni, 20:30

SPECIAL

Rebel Up! Soundclash presents: Zerzura (+ Rebel Up! DJ's)

Christopher Kirkley | 2017 | Niger | 84' | Tamashek with EN subs
 


NL De allereerste etnografische acid-Western! In een genre-tartende film volgt Zerzura een jongeman uit een klein dorpje in Niger die zijn huis verlaat om op zoek te gaan naar een betoverende oase. Zijn reis leidt hem naar een surrealistische visie van de Sahara. Hij kruist paden met djinn, bandieten, goudzoekers en migranten. Zerzura is een modern volksverhaal getransponeerd op de acid-Western, vergelijkbaar met Jodorowsky en Jean Rouch. Geschreven en ontwikkeld met een lokale Toeareg-cast, mixt Zerzura ethno-fictie met de acid-Western en onderzoekt het thema's van migratie en exotisme via een collaboratieve aanpak van het filmmaken.

Deze avond is onderdeel van OCCII's crowdfunding-campagne voor een nieuw geluidssysteem. Toegang is op donatie.


EN The first-ever ethnographic acid Western! In a genre-defying film, Zerzura follows a young man from a small village in Niger who leaves home in search of an enchanted oasis. His journey leads him into a surreal vision of the Sahara, crossing paths with djinn, bandits, gold seekers, and migrants. Zerzura is a modern folktale transposed onto an acid Western, equal parts Jodorowsky and Jean Rouch. Written and developed with a local Tuareg cast, Zerzura mixes ethnofiction with the genre picture, exploring themes of migration and exoticism through a collaborative approach.

This event is part of OCCII's crowdfunding campaign for a new soundsystem, and is donation-based.


Donderdag 20 juni, 21:00
Vrijdag 28 juni, 21:00 (+ Q&A)

ART

Lost in France

Niall McCann | 2016 | Ierland/GB | 100'
 


NL “Wat gebeurt er wanneer een stel jonge, gestoorde en getalenteerde muzikanten uit Glasgow naar een klein stadje in Frankrijk reizen om op een klein muziekfestival te spelen? En wat gebeurt er als ze achttien jaar later precies hetzelfde doen? Er zullen vrolijke liedjes zijn voor gelukkige mensen, ver van huis – vragen gesteld, antwoorden gezocht en ook veel reflectie." (Kino Otok) In het midden van de jaren negentig richtte de bloeiende indierockband The Delgados in Glasgow het cult-label Chemikal Underground op, waarmee een renaissance van onafhankelijke muziek in de stad ontstond die Mogwai, Arab Strap en Franz Ferdinand naar de wereld zou brengen. Lost in France biedt een verbluffende mix van live-optredens en verenigt de protagonisten van het label in een intieme verkenning van vriendschap, herinnering en vooral muziek maken.

Regisseur Niall McCann zal aanwezig zijn voor een Q&A op 28 juni!


EN „What happens when a bunch of young, broke and stupidly talented musicians from Glasgow travel to a small town in France to perform at a tiny music venue? And what happens when, eighteen years later, they do the exact same thing again? There will be happy songs for happy people, a long way from home – questions asked, answers sought, and plenty of reflection too.“ (Kino Otok) In Glasgow in the mid-1990s, flourishing indie rock band The Delgados established cult record label Chemikal Underground, kicking off a renaissance of independent music in the city that would bring the likes of Mogwai, Arab Strap and Franz Ferdinand to the world. Lost in France features a stunning mix of live performances and reunites the label’s protagonists in an intimate exploration of friendship, memory and above all, of making music.

Director Niall McCann will be present for a Q&A on 28th of June!


Zondag 23 juni, 19:00

SPECIAL

Swallow #1: Begotten + Vore King

NL Zichzelf inslikken en zich laten inslikken; een overdracht van vloeistoffen van het scherm naar de interne organen van de toeschouwers en terug. Swallow# 1 is het eerste deel van een serie over ‘oral dreams and nightmares’. Tussen de twee films in vinden performances plaats van Manuela Rusu en Bernardo Zanotta.


EN To swallow oneself and let oneself be swallowed; a transference of fluids from the screen to the spectators’ internal organs and back. Swallow #1 is the first volume of a screening series around oral dreams and nightmares. Performances by Manuela Rusu and Bernardo Zanotta will take place in-between the films.

 

Begotten

E. Elias Merhige | 1990 | VS | 78' | EN gesproken
 


NL God Killing Himself, Mother Earth and Son of Earth-Flesh on Bone zijn spelers in een mythe van oer-gore. Een verhaal en een nieuwe voorstelling van het boek Genesis door de Amerikaanse cultdirecteur E. Elias Merhige.


EN God Killing Himself, Mother Earth and Son of Earth-Flesh on Bone are players in a myth of primal gore. A narration and re-imagining of the book of Genesis by American cult director E. Elias Merhige.

+

Vore King

Dan S | 2016 | VS | 118' | EN gesproken
 


NL Vore King is een gedetailleerd portret van R.P. Whalen, wereldberoemde horrorgastheer, trash-filmgoeroe, barker in carnaval sideshow en de grootste leverancier van vorarephilia-fetish-film in Amerika. De film volgt Whalens proces van het bedenken en construeren van een reeks van dierlijke wezens, terwijl hij opnieuw een band oproept met zijn bejaarde vader en vecht tegen de demonen van de buitenwijken van Milwaukee.


EN Vore King is a detailed portrait of R.P. Whalen, world famous horror host, trash movie guru, carnival sideshow barker and America’s premier purveyor of vorarephilia fetish film. The film follows Whalen’s process of conceiving and constructing an array of vore creatures while he rekindles a bond with his elderly father and battles the demons of suburban Milwaukee.


Zaterdag 29 juni, 19:30

CLASSIC

Walden

Jonas Mekas | 1969 | VS | 177' | no subs
 


NL We gaan Jonas' eerste grote dagboekfilm vertonen: Walden, een montage van momenten gevangen door Jonas en gesuperponeerd door zijn lyrische stem, die tot ons spreekt over het leven: hoe het je overkomt, wat die vlugge en korte momenten zijn als ze gebeuren, hoe het is om naar een nieuwe wereld te gaan, zoals Jonas deed.

Jonas Mekas werd in 1922 geboren in het boerendorp Semeniškiai, Litouwen. In 1944 werden hij en zijn broer Adolfas door de nazi's meegenomen naar een dwangarbeiderskamp in Elmshorn, Duitsland. Eind 1949 werden beide broers naar New York City gebracht. Twee maanden na zijn aankomst in New York leende Jonas geld om zijn eerste Bolex-camera te kopen en begon hij korte momenten van zijn leven op te nemen. Hij raakte al snel diep betrokken bij de Amerikaanse Avant-Garde filmbeweging. In 1954 begon hij samen met zijn broer het tijdschrift Film Culture, dat al snel de belangrijkste filmpublicatie in de VS werd. In 1958 begon hij zijn legendarische Movie Journal-column in the Village Voice. Hij wordt grotendeels gecrediteerd voor het ontwikkelen van de dagboekvorm van cinema. Hij is afgelopen januari overleden.


EN We are going to show Jonas’ first great diary film Walden, a montage of moments caught by Jonas and superimposed by his lyrical voice, that speaks to us of life: how it happens to you, what those brief and small moments are as they happen, how it is to come to a new world, as Jonas did.

Jonas Mekas was born in 1922 in the farming village of Semeniškiai, Lithuania. In 1944, he and his brother Adolfas were taken by the Nazis to a forced labor camp in Elmshorn, Germany. At the end of 1949 both brothers were brought to New York City.Two months after his arrival in New York he borrowed money to buy his first Bolex camera and began to record brief moments of his life. He soon got deeply involved in the American Avant-Garde film movement. In 1954, together with his brother, he started Film Culture magazine, which soon became the most important film publication in the US. In 1958 he began his legendary Movie Journal column in the Village Voice. He is largely credited for developing the diaristic forms of cinema. He died last January.


 


Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.

Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.