December


Wie nu denkt aan Cavia's denkt aan groepsdieren en aan winterslaap. En terecht. In een maand van voortdurende hypothermie presenteren wij een kort doch energierijk programma waar u het mee moet kunnen uitzingen tot in het nieuwe jaar. Een drietal fraaie classics staan op de rol, en op zondag 16 december de special Crawling through the Wreckage: 21st Century Avant Garde Experimental Film. Nadien wensen wij u een evolutionair fijne winterslaap toe met afdoende vetreserves.


Donderdag 6 december, 20:30
Vrijdag 7 december, 20:30


CLASSIC

La Vie de Jésus

Bruno Dumont | 1997 | Frankrijk | 96' | English subs

NL Freddy is een jonge epileptische werkloze deugniet die samen met zijn moeder in een klein, afgelegen dan wel geïsoleerd, Noord-Frans dorpje woont, waar ook simpelweg bar weinig te doen is. Hij en zijn vier vrienden doen dan ook niet veel behalve wat hangen op de straat en rondrijden op hun crossbrommers. Wanneer Freddy’s liefje de relatie beëindigt en aanpapt met de jonge Arabische Kader besluiten hij en zijn vrienden het heft in eigen handen te nemen en hem een lesje te leren.

EN Freddy is a young epileptic unemployed rascal living in a small forsaken desolated village in the North of France together with his mother. He and his four friends do nothing much but wander the streets, cruising around on their racing bikes. When Freddy’s girlfriend leaves him for Kader, a young Arab man, the five men take the matters into their own hands and decide to punish him.


Zaterdag 8 december, 20:30

CLASSIC

Cult Epics 25 years: L'Urlo (The Howl)

Tinto Brass | 1970 | Italië | 93' | English subs

NL Een op de vlucht geslagen bruid en een excentrieke zwerver wagen zich aan een roadtrip door een surrealistische wereld van popcultuur, seks en politiek. Ze ontmoeten pratende dieren en exhibitionisten, praten met een steen, zetten aan tot een rel in de gevangenis, ontsnappen aan naakte kannibalen die in een boom leven en bevechten een op stang gejaagde dictator. L’Urlo, de titel is afkomstig van het gedicht van Allen Ginsberg uit 1956, is een film met de anarchistische geest van de jaren 1960. De film werd zwaar gecensureerd in zijn tijd, in een scène verrijst Malcolm X bijvoorbeeld uit zijn graf en zegt: “When shit has value, Blacks will be born without assholes.” Tijdens de filmvertoningen zou Brass naar verluidt hebben gezegd: “The time has come to blow up the screen!”

EN A runaway bride and an eccentric vagrant embark on a road trip through a surreal world of pop culture, sex, and politics. They encounter talking animals and exhibitionists, converse with a rock, instigate a prison riot, escape from naked cannibals living in a tree and battle a wind-up dictator. L’Urlo, taking its title from Allen Ginsberg's 1956 poem, is a film in the anarchist spirit of the 1960s. It was heavily censored in its day, for example in one sequence Malcolm X rises from the grave to say, “When shit has value, Blacks will be born without assholes.” In pitching the film, Brass reportedly said, “The time has come to blow up the screen!”


Maandag 10 december, 20:00

SPECIAL

AmFiBios: F For Fake

NL F for Fake is een van de laatste films die Orson Welles regisseerde, een documentaire over de meestervervalser Elmer de Hory en zijn rijkeluis leven op Ibiza. Nou ja, dat lijkt het wel te zijn, maar zo simpel is het niet. Want het werk van Elmyr de Hory laat zien dat als je eenmaal genoeg, en de juiste, penseelstroken op het canvas hebt geplaatst, het schilderij plots niet zichzelf is, maar een valsstrik. En zo vraagt Welles: Wat gebeurt er als ik de ene ware scene na de ander zet? Wanneer wordt een film een valsstrik?

EN F for Fake is one of the last films that Orson Welles directed, a documentary on the masterforger Elmyr de Hory and his opulent life on the island of Ibiza. Or, it seems like it, but it isn’t that simple after all. The work of Elmer de Hory shows that if you place enough of the right dabs of paint on a canvas, the painting ceases to be itself, but becomes a trap. And so Welles asks: What happens when I put one true scene after another? When does a film become a trap?

Toegang gratis // free entrance


Donderdag 13 december, 20:30
Vrijdag 14 december, 20:30


CLASSIC

Lives of Performers

Yvonne Rainer | 1972 | Verenigde Staten | 90'

NL Lives of Performers is Yvonne Rainers eerste speelfilm. Rainer is een danser, choreograaf en filmmaker die in de jaren 60 opkwam als avant-gardistische feministische kunstenaar. Lives of Performers is een onderzoek over romantische liefde, de keuze die een man tussen twee vrouwen moet maken en het lijden van hen allen. De film is een remake van een dansvoorstelling waarvoor Yvonne Rainer de choreografie heeft gemaakt.

EN Lives of Performers is Yvonne Rainer's first feature film. Rainer is a dancer, choreographer and filmmaker who emerged in the 1960s as an experimental feminist artist. Lives of performers is a study about romantic love, about the choice a man has to make between two women and the suffering of them all. This film is a remake of a dance performance choreographed by Yvonne Rainer.


Zondag 16 december, 19:30

SPECIAL

Crawling through the Wreckage: 21st Century Avant Garde Experimental Film

Curated by Gwendolyn Audrey Foster

NL Een avond vol surrealisme, animatie, politieke videokunst en met de hand gemaakte korte experimentele films (vaak archiefmateriaal bevattend), gemaakt als reactie om het trauma van de eeuw te neutraliseren en om te shockeren. Als hoogtepunten: punk-, zonder budget gemaakt, eco/feministisme, lgbtq+, post-structuralitisch, handgeschilderd, met de hand ontwikkeld, geëtst en bekrast, agit-prop, persoonlijke films; détournement, en 3D-animatiefilms; van dadaïsme tot unieke surrealistische filmgedichten. Meer info→

EN An evening of Surrealism, animation, political videoart, and handmade experimental short films (often incorporating archival materials) made in response to turn of the century trauma and shock! Highlighting punk, no budget, eco/feminist, lgbtq+, post-structuralist, hand-painted, hand-processed, etched and scratched films, agit-prop, personal films; détournements, and 3D animation; from Dadaism to one-of–a-kind surrealist dream cine-poems. More info→


Zaterdag 22 december, 17:00

SPECIAL

Staatsliedenavond

NL Op zaterdag 22 december wordt in Filmhuis Cavia de eerste Staatsliedenavond georganiseerd. Een avond voor en door de buurt. Op deze avond vindt allereerst de première plaats van de film Who Is Antognoni. Een film van Jan Monquil over de Angolese kunstenaar Antognoni Brunhoso. Hij woonde jarenlang in de Staatsliedenbuurt en zijn schilderijen hingen onder andere in het voormalige café Kamerz. Tegenwoordig woont hij Catalonië. Wie is hij en hoe kwam hij in de buurt terecht? Naast de film zijn er optredens van buurtartiesten zoals DJ Piet Popcorn, Lange Mark, Banks, DJ Sal- de fruta en Cor Sax. De avond begint om 17.00 uur en de entree is gratis.

EN - On Saturday December 22, the first 'Staatsliedenavond' will be organized at Filmhuis Cavia. An evening for- and organised by residents from the neighborhood. On this evening the premiere of the film Who Is Antognoni will take place. A film by Jan Monquil about the Angolan artist Antognoni Brunhoso. He lived for years in the Staatsliedenbuurt and his paintings were f.e. hanging in the former café Kamerz. He now lives in Catalonia. Who is he and how did he end up living in the neighborhood? In addition to the film, there are performances by neighborhood artists such as DJ Piet Popcorn, Lange Mark, Banks, DJ Sal- de fruta and Cor Sax. The evening starts at 17.00 and the entrance is free.


Sunday 30 December, 20:00

SPECIAL

The Coming of Cindy Claus

Reinilde Jonkhout | 2018 | Nederland | 22' | English spoken


NL
Vlak voor het einde van het jaar hebben we nog een vertoning van een leuke, wilde, queer, experimentele korte film, samen met een controversiële speelfilm uit de vroege jaren '80, die een bron van inspiratie was voor het creëren van Cindy Claus. Meer info→


EN Just before the end of the year we will have a screening of a fun and wild queer experimental short film, together with a controversial feature film from the early 80s, which was an inspiration for creating Cindy Claus. More info→




Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.

Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.