April


April wordt een mooie maand, waarin Cavia put uit hoogstandjes uit eigen gelederen en gekende regisseurs als Antonioni en Gaspar Noé. Maar laten we ook zeker de gratis (!) Sounds of the Underground-avond niet vergeten in aanwezigheid van de Nederlandse cult-regisseur Cyrus Frisch. Dit alles afgeroomd met een actuele film over een ongedocumenteerde Iraanse vrouw in Amsterdam, alsmede een roadmovie met live muziek na afloop, hoopt Cavia genoeg te bieden om de maand april met de nodige fascinatie en beroering door te komen!


Zaterdag 1 april, 20:30
#APRILFOOLS

De Eenzame Eenheid

Carlijn Fransen, 2016, 11 min, digitaal

De salontafel rookt een sigaret, de schemerlamp kijkt over de schouder van de eenzame baas liggend op haar sofa. In korte surrealistische vignetten wordt de kijker uitgenodigd in een unieke inwaarts gerichte wereld. Thema's als eenzaamheid en onderdrukking worden op een op het eerste gezicht verraderlijk luchtige wijze aangesneden. Samen vormen zij één verhaallijn: een doorsnede van een absurde maar misschien wel doorsnee dag in het leven van Carlijn Fransen. Geschoten op 16mm-film.

The coffee table smokes a cigarette, the floor lamp looks over the shoulder of the lonesome boss laying on her sofa. In a series of short surrealistic vignettes, the viewer is invited into an inward-facing world. Themes as loneliness and oppression will be addressed in a on first sight light manner. Seen after each other the scenes create one storyline; a glimpse of an absurd yet maybe ordinary day in the life of main character Carlijn Fransen. Shot on 16mm film.
Trailer


+

Het Beest van Brandwijk

Sander van der Eijk & Elias Mastenbroek, 2016, 57 min, digitaal

In het plattelandsdorp Brandwijk werkt Elias Mastenbroek aan een musical. Het is niet zomaar een musical, want in Het Beest van Brandwijk spelen niet alleen mensen, maar ook dieren een rol. Zijn werkwijze laat zich samenvatten als ‘megalomanie op microniveau’. Voor de buitenstaander doet zijn idioom wellicht ietwat primitief aan; zelf ziet hij in zijn creatie niets minder dan de wedergeboorte van de musical. Een eindstrijd met de Andrew Lloyd Webbers en Joop van den Endes van deze wereld.

In the rural Dutch village of Brandwijk, Elias Mastenbroek is working on a musical. But this no ordinary musical. Next to the villagers, the animals will also be on stage. His working method could be described as ‘microscale megalomania’. For the spectator his idiom might seem a bit primitive, but in his mind his creation is nothing less than the rebirth of musical theatre. A final battle with the Andrew Lloyd Webbers and Joop van den Endes of this world. Trailer

Tickets 3,- euro.


Donderdag 6 + vrijdag 7 april, 20:30
#CLASSIC

Irreversible

Gaspar Noé, 2002, Frankrijk, 97 min, 35mm

Irreversible kunnen beschrijven als een makkelijke film. Toch is de film, die vooral notoir is vanwege een zeer realistische verkrachtingsscène, een fascinerend experiment van vertelling en tijd. In een verhaal dat van eind naar begin wordt verteld, zien we eerst de afschuwelijke consequenties van een misdaad en klimmen we langzaam terug naar de idyllische wereld die hieraan vooraf ging. De film was de doorbraak van regisseur Noé, die later met Enter the Void en Love nog meer controversiële en visueel experimentele films zou maken.

Nobody will describe Gaspar Noé’s Irreversible as an easy film. However, the film that has reached particular notoriety because of a very realistic rape scene, is a fascinating experiment of storytelling and time. In the film, which is told from end to beginning, we first see the awful consequences of a crime and slowly return to the idyllic world that preceded it. The film was director Noé’s breakthrough, who would continue making controversial and visually experimental films with Enter the Void and Love.


Donderdag 13 april, 19:00
#SPECIAL

SOTU presents: Radio Ruk + Vergeef Me

Cyrus Frisch, 2001, NL, 83 min, digitaal

“De gekte is tot norm verheven” zegt één van de hoofdpersonen in de speelfilm Vergeef me, het speelfilmdebuut van regisseur Cyrus Frisch. Door in zijn film openlijk over de grens van het acceptabele te gaan, hoopt de idealistische filmmaker Cyrus Frisch de stroom van geweld en ellende op televisie te bezweren. Als een eerste montage van brute scènes met randfiguren uitsluitend lovende reacties oplevert, reageert Frisch verbolgen. Hij sluit een pact met de duivel en grijpt naar nog extremer middelen. Hoelang blijft de toeschouwer een onschuldige voyeur?

“Madness has been raised to become the norm” says one of the main characters in the film Vergeef me, the feature film debut of director Cyrus Frisch. By openly crossing the border of the acceptable, idealist filmmaker Frisch tries to take charge of the endless stream of violence and misery on TV. As one of his first edits of a violent scene with onlookers only provides him with reactions of praise, Frisch reacts crossly. He makes a pact with the devil and reaches for even more extreme means. How long can the onlooker remain an innocent voyeur?

+

Radio Ruk: Patafysische Radioshow bij Radio Patapoe met Mc Alfredex, AK bouwman en De Slack.

19:00 - 20:00 Radio Ruk
20:00 - 21:23 Vergeef Me
21:23 - 22:00 Q&A met regisseur Cyrus Frisch

Entree gratis / free entrance.


Vrijdag 14 + zaterdag 15 april, 20:30
#CLASSIC

Il Grido

Michelangelo Antonioni, 1957, Italië, 116 min, digitaal, English subtitles

Eén van Michelangelo Antonioni’s minder bekende films, afkomstig uit zijn vroegere dagen als een hardcore communist. Il Grido toont de ellendige toestand van de arbeider in het arme Italië van na de oorlog. In plaats van het lege leven van de stedelijke bourgeoisie, zoals in La Notte of L’Avventura, volgen we hier de pogingen van Aldo, een arbeider in een suikerfabriek, om zijn oude geliefde en een menselijke connectie te kunnen vinden.

One of Michelangelo Antonioni’s lesser known films, from his early days as a more hardcore communist. Il Grido tells the story of the plight of the working man in post-war poverty-stricken Italy. Unlike La Notte or L’Avventura, we do not follow the empty life of the bourgeoisie in the city, but the attempts of Aldo, a labourer in a sugar factory, who roams the countryside looking for a lost lover and any kind of human connection.


Donderdag 20 + vrijdag 21 april, 20:30
#CONTEMPORARY

Women Who Kill

Ingrid Jungermann, 2016, USA, 93 min, digitaal

De debuutfilm van de New Yorkse regisseur Ingrid Jungermann is een gortdroge zwarte komedie over Morgan die met haar ex-vriendin Jean geobsedeerd raakt door vrouwelijke seriemoordenaars. Jean wordt gespeeld door Sheila Vand, die eerder grote indruk maakte als vampier in Ana Lili Amirpour's A Girl Who Walks Home Alone at Night. Women Who Kill is een slimme satire over het narcisme en de zelfsabotage van de vrijgevochten hipsters van New York.


The first feature-length film by New York director Ingrid Jungermann is a wry black comedy about Morgan who, along with her ex-girlfriend Jean, becomes obsessed with female serial killers. Jean is played by Sheila Vand, who previously made heads turn with her performance as the vampire in Ana Lili Amirpour’s A Girl Who Walks Home Alone at Night. Women Who Kill is a whip-smart satire about the narcissism and self-sabotage of liberal hipsters in New York.


Zaterdag 22 april, 20:30
#LIVEMUSIC

Candy Mountain + Bad Kitten performing

Robert Frank & Rudy Wurlitzer, 1987, CA/CH/FR, 91 min.

Een muzikant gaat de weg op op zoek naar geld en roem. Candy Mountain is een sfeervolle roadmovie in Jim Jarmusch-stijl. Ook Tom Waits, Joe Strummer en andere bekende muzikanten spelen mee in de film.

Na afloop zal rockabilly-band Bad Kitten optreden! Met gitaar, slidegitaar en zingende zaag.

A struggling musician hits the road in search of money and fame. Candy Mountain is a charming road movie in Jim Jarmusch style, with Tom Waits, Joe Strummer and other famous musicians in its cast.

After the screening the rockabilly band Bad Kitten will perform! With guitar, slide guitar and singing saw.


Zondag 23 april, 19:00
#VISUALSUNDAY

News From Chula/Juana

Jo Kamimura, 2016, 53 min, digitaal

Nieuwsberichten klinken onder een reeks zorgvuldig gecomponeerde shots van Chula Vista, Californië, waar de onzichtbare hoofdpersoon – een ongedocumenteerde Mexicaanse familie – onverwachts wordt gedeporteerd naar Tijuana, Mexico. 'News From Chula/Juana' is een eerbetoon aan Chantal Akermans structural film 'News from Home'. De film is een geopolitieke overpeinzing over de culturele angsten en vervreemding waar miljoenen mensen die uitgezet worden dagelijks het hoofd aan moeten bieden.

News clippings play over a series of meticulously composed shots of Chula Vista, California, where the unseen protagonist – an undocumented Mexican family – is unexpectedly deported to Tijuana, Mexico. An homage to Chantal Akerman's structural film 'News from Home', 'News From Chula/Juana' is a geopolitical meditation on the cultural anxieties and alienation faced by millions of deportees today.

+

Voorafgaand aan de hoofdfilm draaien we twee short films van fotograaf/filmmaker Ronald Blazkowicz:
- The Acused (11 min)
- We Are On The Same Blue Sky (14 min)


Woensdag 26 april, 20:30
#FILMCLUB

Psychick Cinema presents: Animal Futurism

The future appeared in a flash. Solar rays that transmuted the light of telepathy into the heat of pleasure. The Grandfathers are growing old. This month's Psychick Cinema will focus on that last flicker of Millennial hope: Dolphins. In the mid-1970s a conjunction of historical forces forced humans to look to the underwater community for metaphysical answers. The dreams of Atlantis gave way to Dolphins. Under the guidance of Dr. John Lily, an elite psychedelic force teamed up with dolphins in an attempt to map the path to godhood. On April 26th, two-thousand and seventeen, the Psychick Cinema will screen For The Love of Dolphins.

As always, Christian Greer will introduce the film with a expansive lecture. English spoken.

Tickets 3,- euro.


Vrijdag 28 april, 20:30
Zaterdag 29 april, 20:30 + Q&A
Zondag 30 april, 15:00

#DOCU

Dance Iranian Style

Farshad Aria, 2015, Iran/NL, 84 min, digitaal, English subtitles

Roya, een jonge Iraanse vrouw, wordt achtervolgd door een filmcrew terwijl ze dwaalt door de straten van Amsterdam. Nadat haar asielaanvraag is afgewezen, heeft ze besloten illegaal in Amsterdam te blijven. Om een objectief beeld weer te geven van de ervaringen van een ongedocumenteerde vluchteling probeert de filmcrew Roya op afstand te volgen. Maar het wordt steeds moeilijker voor de crew om niet in te grijpen. De film-in-film-structuur waarin realiteit en fictie verweven zijn creëert een sfeer waarin de onzekere situatie van ongedocumenteerde vluchtelingen goed voelbaar is.

Op zaterdag 29 april zal de regisseur aanwezig zijn voor een Q&A.

A film crew follows Roya, an Iranian girl, after her refugee claim was denied and she decides to live illegally on the streets of Amsterdam. Attempting to capture the experiences of an undocumented refugee, the film crew follows Roya at a distance. However it becomes difficult for the crew not to intervene. The film-within-a-film story structure in which the true events begin to blend with fictional elements creates an atmosphere that conveys the insecure feeling of unprotected refugees. Trailer

On Saturday the 29th the director will be present for a Q&A.




Toegang 5 - 7 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren kan via e-mail. Graag de naam en de datum van de voorstelling in de onderwerpregel vermelden.

Entrance between 5 - 7 euro, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

Reservations can be made via e-mail. Please state the name and date of the film in the subject line.