November


Van Nigeria tot Guatemala, Japan tot de voormalig Soviet Unie: november in Filmhuis Cavia biedt een multi-etnisch amalgaam uiteenlopend van sociaal-maatschappelijke problematiek, existentialisme, poëzie, maar bijvoorbeeld ook vulkanen. En ook Nederland wordt niet vergeten, met een kunstig tweeluik. Komt dat zien!


Donderdag 3 + vrijdag 4 november, 20:30
#DOCU

Sexy Money

Karin Junger, 2014, Nigeria/NL, 85'

Een muzikale documentaire over de emancipatie van Nigeriaanse vrouwen die zijn uitgebuit en vernederd als illegale prostituees in Europa en nu, gevuld met een lust voor het leven, beginnen aan een nieuw leven. De film is niet alleen een pleidooi voor hun veerkracht, maar ook een uiting ervan.

A musical documentary about the emancipation of Nigerian women who have been exploited and humiliated as illegal prostitutes in Europe and now, filled with a lust for life, are embarking on a new life. The film is not just a plea for their resilience, but also an expression of it.


Donderdag 10 + vrijdag 11 november, 20:30
#CONTEMPORARY

Ixcanul

Jayro Bustamante, 2015, Guatemala/France, 93'

Een zeldzame film over de Kaqchikel, een autochtone bevolkingsgroep uit Guatamala, die het verdient om door een groot publiek gezien te worden. De zeventienjarige María wordt uitgehuwelijkt maar droomt over een leven buiten haar dorp en volk. In deze veelgeprezen debuutfilm van Jayro Bustamante, vol realisme maar ook symboliek en mysterieuze voortekens, blijkt de altijd aanwezige oerkracht van de vulkaan Ixcanul een vitale rol te spelen.

A rare film about the Kaqchikel, an indigenous people from Guatamala, that deserves to be seen by a large audience. The seventeen-year-old María has been promised to wed but dreams of a life outside of her village and people. In this highly praised first feature from Jayro Bustamante, full of realism but also symbolism and mysterious omens, the ever-present primal force of the vulcano Ixcanul proves to play a vital part.


Donderdag 17 + vrijda 18 november, 20:30
#CLASSIC

Branded to Kill

Seijun Suzuki, 1967, Japan, 91'

Seijun Suzuki’s Branded to Kill (1967) voelt aan als een waanzinnige koortsdroom. Als een anarchistische parodie op B-film clichés wordt een standaard film noir omgetoverd tot iets prachtig bizars, met onverwachtse existentiële en poëtische elementen. Het verhaal van de film draait om Hanada, a.k.a. ‘No. 3 Killer’ van de Japanse georganiseerde misdaad, die bovendien een fetisj heeft voor de geur van gekookte rijst. Evengoed thriller als surrealistische, psychoseksuele nachtmerrie, was deze Japanse New Wave film van grote invloed op filmmakers zoals Quentin Tarantino en Jim Jarmusch.

Seijun Suzuki’s Branded to Kill (1967) feels as a delirious fever dream. As an anarchic send-up of B-movie clichés, it transforms a standard film noir into something beautifully bizarre with unexpected existential and poetic elements. The story centres on Hanada, a.k.a. ‘No. 3 Killer’ in Japanese organized crime, who also has a sexual fetish for the smell of boiled rice. Equal parts riveting suspense thriller and surrealistic, psychosexual nightmare, this Japanese New Wave film was a major influence on filmmakers such as Quentin Tarantino and Jim Jarmusch.


Donderdag 24 + vrijdag 25 november, 20:30
#ART

Het Universum van Jaap Pieters

Barbara den Uyl, 2015, NL, 47'

Innemend portret van de levenskunstenaar onder de super8-filmers Jaap Pieters, die volgens eigen zeggen leeft in een andere wereld dan waar de wereld is. Zijn films tonen een fascinatie voor de rafelranden van het leven en de schoonheid van het zijn. Ook maakt hij vele foto's, veelal geschoten in zijn eigen huis: de plek waar de tijd op zijn langzaamst gaat.

Donderdag zal Barbara den Uyl aanwezig zijn bij de film en vrijdag Jaap Pieters. Zij vertellen over de film, hun eigen werk en werkwijze.

Charming portrait of Jaap Pieters, lover of life among Super8 filmmakers, who says he lives in a world different to the one the world is in. His films reveal a fascination for society's rough edges and the beauty of existence. He also takes a lot of photos, mostly in his own home, where time moves at its slowest.

Thursday Barbara den Uyl will be present and Friday Jaap Pieters, to tell about their work.

+

Gevangen in Schoonheid

Frederieke Jochems, 2016, NL/FR/US/UK, 54'

Documentaire over het schildersechtpaar Ernst en Karin van Leyden. Ze waren tijdgenoten en bekenden van schilders als Karel Appel, Salvador Dali, Max Ernst en Pablo Picasso, maar zijn verworden tot voetnoot in de kunstgeschiedenis. De documentaire vertelt het verhaal over twee ego’s die elkaar gevangen hielden in wederzijdse afhankelijkheid en verlatingsangst.

Documentary about the painter couple Ernst and Karin van Leyden. They were contemporaries and acquaintances of painters such as Karel Appel, Salvador Dali, Max Ernst and Pablo Picasso, but have become a footnote in art history. The documentary tells the story of two personalities trapped together in mutual dependence and separation anxiety.


Zondag 27 november, 15:00
#VISUALSUNDAY

Nouveau Noum

Cinéma Fragile, 2016, 68'

Cinéma Fragile (Katia Viscogliosi & Francis Magnenot) maakt experimentele en poëtische films, en werkt graag met gevonden beeldmateriaal, internetarchief, etc. Nouveau Noum is volledig op die manier gemaakt. Het is een poëtisch retrospectief van de krankzinnige en ongelooflijke Sovjetische nucleaire activiteiten in het Arctisch gebied in de jaren '80. De film is een zoektocht van een cinematografische, zintuigelijke ervaring. Toen ze het live vertoonden met Saint Octobre vielen sommige mensen flauw tijdens de show...

We beginnen de matinée met drie korte videokunstfilms van de Italiaanse visuele kunstenaar Francesca Lai.

Cinéma Fragile (Katia Viscogliosi & Francis Magnenot) creates experimental and poetic films, and loves to work with found footage, internet archive, etc. Nouveau Noum was entirely made this way. It’s a poetic retrospective of the lunatic and unbelievable Sovietic nuclear activity in the Arctic zone. The film is a search of a cinematographic sensorial experience. When they performed it live with Saint Octobre some people fainted during the show…

We'll start the matinée with three short video art films from the Italian visual artist Francesca Lai.



Toegang 4,- euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren kan via e-mail. Graag de naam en de datum van de voorstelling in de onderwerpregel vermelden.

Entrance 4,- euro, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

Reservations can be made via e-mail. Please state the name and date of the film in the subject line.